Google roert zich op de reclamemarkt
Met de nieuwe ontwikkelingen wil Google zijn imago van one trick pony afgooien.ap
Foto: © ELIZABETH DALZIEL
Na de overname van Doubleclick stort Google zich op radioreclame door een samenwerking met Clear Channel Radio.

marketing

Van onze redacteur

Frederic Petitjean



HET zijn drukke tijden bij Google. Eind vorige week al maakte het bedrijf bekend dat het zijn concurrent Doubleclick had overgenomen, en nu is er een samenwerking in de maak met Clear Channel Radio voor het verkopen van radioreclame.

Door de overeenkomst mag Google via een biedsysteem een gegarandeerd aantal radiospotjes verkopen op de 675radiostations van Clear Channel in de Verenigde Staten. Google Audio Ads, zoals de nieuwe dienst zal heten, geeft adverteerders op die manier toegang tot de volledige top-100 van de grootste lokale radiomarkten.

De financiële details van de overeenkomst werden niet bekendgemaakt, maar een directielid van Clear Channel heeft al laten optekenen dat Google minder dan vijf procent van het totale aanbod aan radioreclame van Clear Channel voor zijn rekening neemt. De radio-industrie in haar geheel is in de VS zowat twintig miljard dollar aan advertentie-inkomsten waard. Daarvan neemt Clear Channel Radio momenteel ongeveer een vijfde voor zijn rekening. Zowat 110miljoen mensen luisteren regelmatig naar de verschillende stations van het bedrijf.

Vorige week had Google overigens ook al een min of meer gelijkaardig contract op poten gezet met de satellietzender EchoStar, die zo'n dertien miljoen Amerikaanse televisiekijkers bedient.

Met de nieuwe ontwikkelingen wil Google zijn imago van one trick pony afgooien. Het bedrijf krijgt immers regelmatig de kritiek dat het fantastisch goed is in één ding - namelijk klikadvertenties - maar dat het zwak staat in alle andere reclamedisciplines.

Daarom werd bijvoorbeeld vorig jaar al dMarc Broadcasting ingelijfd, een bedrijfje dat adverteerders online radiospotjes laat opmaken en verdelen over verschillende stations, ongeveer zoals dat al gebeurt voor klikadvertenties en websites. Dat systeem zou nu met Google Audio Ads geïntegreerd worden. Ook met YouTube, de grootste overname die Google ooit deed, heeft het bedrijf ambitieuze reclameplannen. YouTube moet het fundament worden voor een platform voor videoreclame op het internet. Een reclamevorm die door de explosieve toename aan bandbreedte heel belangrijk zal worden, zo denkt men bij Google.

In het hele verhaal van diversificatie past ook de overname van Doubleclick. In tegenstelling tot Google, dat zowat al zijn inkomsten uit klikadvertenties haalt, is Doubleclick vooral gespecialiseerd in banner-advertenties op het internet. En dat was een reclamecategorie waarin de zoekgigant tot nu toe behoorlijk zwak stond.

Die situatie is sinds vorige week rechtgezet, na het betalen van ruim drie miljard dollar voor de overname.

Doubleclick was de grootste acquisitie van Google sinds de aankoop van YouTube vorig jaar. Dat Google zijn beurs zover opentrekt voor Doubleclick - tot voor enkele weken werd nog gesproken over een maximale prijs van twee miljard dollar - heeft twee redenen. Eerst en vooral is er het enorme klantenbestand van Doubleclick, dat onder meer kleppers als The Wall Street Journal, MySpace en America Online telt.

Maar meer nog dan de klanten van Doubleclick inlijven, wou Google zijn concurrenten een hak zetten. Tot nu toe was immers vooral de aartsvijand Yahoo! een grote speler wat banners betreft, maar met de overname van Doubleclick kruipt Google heel wat dichterbij. Ook Microsoft, dat zichzelf een rol op deze markt ziet spelen, is door het missen van Doubleclick een opportuniteit armer.