Met binnenschepen van en naar Zeebrugge varen spaart 500.000 vrachtwagenritten uit.

havens

Met de Amberes is gisteren het eerste zeewaardige binnenschip vanuit Zeebrugge vertrokken naar een overslagterminal langs het Albertkanaal.

Klassieke binnenschepen mogen niet op zee, de Amberes wel. Dat komt doordat het schip na een verbouwing aan de eisen voldoet om via de Westerschelde en een stukje van de Noordzee naar de Vlaamse kusthavens te varen. Een belangrijke voorwaarde is dat het binnenschip een hogere golfslag aankan. De Amberes, die tot 240containers kan vervoeren, zal drie keer per week pendelen tussen Zeebrugge en de inlandterminal WCT in Meerhout. Die terminal bevindt zich langs het Albertkanaal.Het binnenschip doet er 15uur over om de afstand tussen Zeebrugge en Meerhout af te leggen.

In het voorjaar wordt de pendeldienst uitgebreid tot drie schepen. Zij zullen een capaciteit hebben van 450 TEU -een TEU is gelijk aan een twintigvoetcontainer.

De nieuwe overzeese binnenvaartverbinding moet Zeebrugge op een milieuvriendelijke manier beter ontsluiten voor het hinterland. In 2007 werd amper 2 tot 2,5procent van de goederen via de binnenscheepvaart aan- en afgevoerd. Door de introductie van die 'estuaire' vaart moet dat aandeel sterk kunnen stijgen.

De Vlaamse overheid heeft haar steentje bijgedragen om de bouw van zeewaardige binnenschepen mogelijk te maken. Ze heeft 6,2miljoen euro uitgetrokken voor de start van de estuaire vaart vanuit Zeebrugge. Voor de verbouwing van binnenschepen is 2,2miljoen euro uitgetrokken. Om het project op gang te trekken werd ook in 4miljoen euro voorzien voor exploitatiesteun. Het budget wordt verdeeld over zes projecten waarvan er al drie zijn toegekend.

Door estuaire vaart aan te moedigen hoopt de Vlaamse overheid ook jaarlijks honderdduizenden containers van de weg te halen. 'We hopen jaarlijks op 630.000 containers', stelde de voorzitter van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, gisteren.

Minister Hilde Crevits legde gisteren de lat nog iets hoger. Volgens haar moeten op termijn bijna 800.000 containers via zeewaardige binnenschepen naar het binnenland en het Rijngebied worden vervoerd. Als dat lukt, kan jaarlijks een half miljoen vrachtwagenritten worden uitgespaard, besloot ze. (pse)