Voor Tele2 past de terugtocht uit België in de nieuwe focus op enkele sterke markten.

Tele2 verscheen begin 2003 op het Belgische toneel. Het bedrijf speelde in op de verwachting dat de Europese telecommarkten in snel tempo geliberaliseerd zouden worden, en streefde ernaar om in verschillende markten een belangrijke uitdager te worden van de voormalige staatsoperatoren. Tegen 2005 was de groep al aanwezig in 25Europese landen.

Met zijn Ryanair-achtige imago kreeg Tele2 ook in ons land veel bijval. Aanvankelijk bood de operator alleen vaste telefonie aan via de zogenaamde CPS-formule, waarbij bellers eerst een speciale code op hun toestel moesten vormen. Later kwam daar breedbandinternet (adsl) bij.

In 2005 lanceerde Tele2 een overnamebod op de Nederlandse telecomgroep Versatel, maar dat mondde uit in een lange strijd met Nederlandse minderheidsaandeelhouders, die pas dit jaar beslecht werd. Ook de lancering van Tele2 All-in, een combinatie van breedband en vaste telefonie voor 40euro per maand, werd geen onverdeeld succes. Tele2 kon de vraag naar het product niet volgen en kampte de voorbije maanden met tal van klachten van zijn klanten.

Intussen heeft het Zweedse management ervoor gekozen om alleen nog actief te zijn in markten waar het voldoende omzet en winst kan halen. Tele2 trok zich al terug uit onder meer Engeland, Ierland, Frankrijk en Denemarken. De Belgische verkoop heeft een eenmalige negatieve impact van 70 tot 90miljoen Zweedse kronen op de cijfers van Tele2.