'dit is de beste deal voor Tele2'
De klachten van klanten over een gebrekkige dienstverlening van Tele2 zijn voor KPN geen struikelblok gebleken.belga
Foto: © MICHEL KRAKOWSKI
Versatel/Tele2 blijft voorlopig als een aparte entiteit bestaan onder de koepel van KPN Mobile, de mobiele divisie van KPN die in ons land al eigenaar is van Base. Maar KPN maakt er geen geheim van dat het streeft naar een verregaande operationele synergie tussen Base en Tele2. Terecht, vindt Grégoire Dallemagne, de algemeen directeur van Tele2 België: 'Beide bedrijven passen strategisch perfect bij elkaar. Versatel is traditioneel sterk actief op de bedrijvenmarkt, terwijl Base meer gefocust is op de residentiële markt. Wij staan sterk in vaste telefonie, data- en internetverkeer, terwijl Base zich toelegt op mobiele communicatie. En ook regionaal vullen we elkaar aan: wij zijn meer aanwezig in het Franstalig landgedeelte, waar Base minder sterk staat.' Volgens Dallemagne zullen Base en Tele2 zo snel mogelijk heel nauw gaan samenwerken om zich te ontpoppen tot een uitdager van de marktleider, Belgacom. In een eerste fase zal Tele2 worden ingezet om de mobiele producten van Base te gaan verkopen bij zijn eigen klanten. 'We gaan voor een groeistrategie die goed is voor onze klanten én voor onze medewerkers.'

Hoe gaat Tele2 zich hiërarchisch verhouden tot Base? En blijft u zelf aan boord?

Dallemagne: 'We worden een filiaal van KPN Mobile International, en in die zin een zusterbedrijf van Base en van (de Duitse gsm-operator, red.) E-Plus. Het huidige management blijft behouden, ook ikzelf. Zoals ik al zei, was dit immers de beste deal waarop ik voor Tele2 België kon hopen. Naar wat KPN mij heeft verteld, zit de upside van deze transactie vooral in de extra distributiekanalen. In die zin is het interessanter om als apart bedrijf snel op de markt te kunnen komen, in nauwe samenwerking met Base, dan om een volledige fusie van beide bedrijven door te voeren.'

Base heeft nooit veel interesse gehad voor de bedrijvenmarkt. Verandert dat nu, of komt er nog een doorverkoop van de bedrijvenpoot, bijvoorbeeld aan Telenet?

Vandesompele: 'We hebben die interesse van Telenet ook gezien en we hebben daar intern over overlegd. Daarbij hebben we bevestigd dat we gaan voor het volledige pakket, dus ook de segmenten waarin we minder actief zijn. Vergeet niet dat ook Allo Telecom actief is op de kmo-markten en dat we onze eigen afdeling voor kleine bedrijven versterkt hebben met twee overnames. Op termijn is ook een samenwerking met Getronics op de bedrijvenmarkt zeker mogelijk. Het zou gek zijn om dat niet te doen.'

Wat gebeurt er met het merk Tele2?

Dallemagne: 'KPN heeft het recht om die merknaam nog twee à drie jaar in België te gebruiken. Dat geeft ons ruim de tijd om een oplossing te zoeken voor een nieuwe merknaam. Ook inzake dienstverlening verandert er voor onze huidige klanten overigens niets. Behalve dan dat er op korte termijn nieuwe diensten zullen bijkomen. Al over enkele maanden verwacht ik dat we mobiele oplossingen zullen kunnen aanbieden, in combinatie met vaste telefonie en data.'

De ombudsman voor de telecomsector signaleerde onlangs een sterke stijging van het aantal klachten over Tele2. Gaat deze overname de toestand niet nog complexer maken?

Vandesompele: 'We hebben dat meegenomen in ons boekenonderzoek en in de onderhandelingen met Tele2. Het management heeft daar een uitleg voor gegeven en initiatieven genomen om dat op te lossen.'

Dallemagne: 'Die klachten hebben te maken met de lancering van één specifiek product (Tele2 All-in, red.), dat kinderziekten heeft gekend. Daarvóór waren er weinig klachten. Maar nu is de toestand fors verbeterd. De cijfers van de ombudsman zijn eigenlijk al achterhaald.'

Zal IPTV, digitale televisie via de breedbandverbinding, ook een van uw nieuwe diensten worden?

Dallemagne: 'Ons huidige moederbedrijf, Tele2, is daar al een tijdje mee bezig in Nederland, en ook KPN is ermee bezig in Nederland. We hebben dus in elk geval veel van de benodigde knowhow in huis. Op korte termijn zijn er geen plannen voor, maar het is zeker iets wat kan besproken worden.'

Vandesompele: 'We zijn als bedrijf altijd een smart follower geweest. We kunnen voor televisie aankloppen bij KPN, mocht daar vraag naar zijn. Maar er is nog geen beslissing over genomen.'