Colruyt voorspelt voor dit boekjaar slechts een winstgroei van 4,3%. De omzetgroei is gezakt tot 4,45%.

De vooruitzichten die Colruyt gisteren bekendmaakte op zijn jaarvergadering waren duidelijk bedoeld om de verwachtingen neerwaarts bij te sturen. De markt is gewoon dat de Colruytmotor indrukwekkende resultaten afwerpt, maar Jef Colruyt, voorzitter van de groep, temperde gisteren het marktoptimisme.

Een reeks elementen zit tegen waardoor Colruyt dit jaar slechts een winstgroei van 4,3% verwacht tot 274 miljoen euro tegenover de 262,6 miljoen van afgelopen jaar. 'Colruyt heeft geen zin om bij de halfjaarcijfers een winstwaarschuwing te geven, dus temperen ze nu de verwachting', zei een insider. Maar veel meer groei dan 6à 7% moet dit jaar niet verwacht worden. Dat is het laagste cijfer sinds heel lang.

Volgens Jef Colruyt was vorig jaar een 'boerenjaar' en zitten dit jaar enkele elementen tegen. 'Het onstabiele weer tijdens de zomermaanden heeft het consumptiegedrag van de consument sterk beïnvloed. Bovendien zijn er prijsstijgingen die we door het toegenomen concurrentieklimaat maar met vertraging kunnen doorrekenen', zei Colruyt. Onder meer voor producten als melk, graan, groenten en fruit is sprake van 'inflatoire druk'.

Colruyt verwacht ook dat de beursschommelingen als gevolg van een financiële crisis en het moeilijke politieke klimaat in België op het consumentenvertrouwen zullen wegen. In de eerste vijf maanden van het boekjaar (april tot en met augustus) viel de groei in de Colruytwinkels al terug tot 4,45%. Volgens Jef Colruyt is de groeivertraging het gevolg van de weersomstandigheden en de toegenomen concurrentie. Een van de veranderingen in de markt is bijvoorbeeld de verkoop van merkproducten door hard discounter Lidl maar ook bijvoorbeeld Delhaize en Carrefour zijn agressiever geworden.

De zwakke vooruitzichten staan in contrast met de puike cijfers die Colruyt sinds jaar en dag boekt. Afgelopen boekjaar steeg de winst per aandeel met 15,7% terwijl de groepsomzet met 9,1% steeg. In het eerste kwartaal van het huidig boekjaar bleek al dat Colruyt het lastig had. Toen steeg de groepsomzet met 6,7% en was de vooruitgang in de winkels beperkt tot 5,8%. De twee slechte zomermaanden hebben de omzetgroei over de eerste vijf maanden gereduceerd tot 4,45%. Vorig jaar was juli een topmaand voor hoge marge verkopen zoals barbecue-artikelen maar was augustus natter dan nat. Afgelopen zomer was vooral juli slecht. 'In de zomer verkochten we 20% minder drank. Het winkelbezoek lag lager want veel mensen wensten niet in België te blijven met zo'n weer', zei Colruyt.

Colruyt haalde over de afgelopen 15jaar een winstgroei van gemiddeld 15,8% waardoor sommige analisten geloofden dat jaarlijkse winstgroei van 10% verworven was maar 2007/2008 wordt voorlopig een uitzondering. (pdd)

www.standaard.biz/colruyt