Verzekeringsmakelaars schatten productaanbod en imago voor het eerst hoger in dan de prijs.



VERZEKERINGEN

De prijs is niet langer het belangrijkste element in de keuze van de verzekeringsmakelaar. In groeps- en levensverzekeringen zijn een goed productassortiment en een sterk, betrouwbaar imago van de verzekeraar vandaag belangrijker. Enkel bij schadeverzekeringen (brand, auto,...) is een lage prijs nog altijd het sterkste verkoopargument. Dat blijkt uit een tweejaarlijkse bevraging door de consultants van A.T. Kearney.

Vijfhonderd makelaars werkten mee aan de enquête, die gesteund werd door de Nederlandstalige (FVF) en Franstalige (Feprabel) beroepsvereniging . In België zijn 9.000 makelaars geregistreerd, waarvan er 4.000 à 5.000 actief zijn.

Uit de studie, die de verzekeraars rangschikt volgens 10 criteria, blijkt ook dat de perceptie van de makelaars drastisch is geëvolueerd. In schadeverzekeringen kenden vooral Swiss Life, Nationale Suisse en AGF een grote terugval in het klassement. Bij de levensverzekeraars incasseerden AGF, Generali en Fidea de grootste klappen. FortisAG, Mercator en Belstar bevestigen wel hun goede resultaten van 2005.

Hoezeer de rangschikking beïnvloed is door de hoogte van de commissies, is onbekend. 'Niet of nauwelijks, door de sterke concurrentie zijn de onderlinge verschillen sowieso niet groot', zegt Christophe de Moraes (FVF). Volgens hem is de druk op de markt erg groot. Zo wijzigt bij 15% van de makelaars regelmatig de top-3 van verzekeraars waarmee ze samenwerken. De enquête onthult ook regionale verschillen. Zo bieden Vlaamse makelaars meer extra diensten aan dan Waalse. (nta)

www.atkearney.be