AS Adventure neemt zijn 'groot voorbeeld' over
AS Adventure: goed voor 84 winkels in drie landen en de grootste outdoorspecialist in Europa.rr Foto: © Wim Daneels
AS Adventure, de keten van reis- en buitensportwinkels, neemt het Nederlandse Bever Zwerfsport over en wordt daarmee marktleider in de Benelux.

VRIJE TIJD

Van onze redacteur



Voor Emiel Lathouwers, de 62-jarige stichter van ASAdventure zit er een persoonlijk genoegen vast aan de overname van Bever Zwerfsport, de Nederlandse marktleider inzake buitensportartikelen. De vroegere eigenaar, Fred van Olphen, die in 2004 zijn bedrijf verkocht aan private equity (het overnamefonds Halder van de investeringsmaatschappij Gimv) fungeerde lange tijd als voorbeeld voor Lathouwers.

'Toen ik in 1995 mijn eerste ASAdventure opende, had Bever er al twaalf en waren ze tien keer beter', zegt Lathouwers die bevriend was met Van Olphen en er nog samen met hem op uittrok om witte beren te fotograferen.

Van Olphen, die als hobby natuurfotografie had, startte in 1977 een klein winkeltje in het centrum van Den Haag. Hij bemerkte eind jaren zeventig dat hij in zijn grote hobby, de natuurfotografie, beperkt werd door de enorm zware spullen die hij met zich mee moest sjouwen. Door zijn zoektocht naar lichtere materialen kwam hij op het idee om zelf een winkel te beginnen in kwalitatief hoogwaardige, lichtgewicht artikelen.

Het gamma van Bever Zwerfsport omvat ondertussen 22.000 artikels afkomstig van 250 leveranciers. Bever heeft hechte partnerships ontwikkeld met een aantal van hen en staat vooral sterk in 'technische' outdoorproducten. 'Als er iets is dat wij nog van Bever Zwerfsport kunnen leren, is het die techniciteit', zegt Luc Geuten, ceo van Mitiska dat net zoals de familie Lathouwers 50% controleert van ASAdventure. 'Omgekeerd kunnen zij van ons iets leren over het modieuze, zoals je in onze textiellijnen ziet.'

Bever Zwerfsport heeft zich in de top genesteld van buitensportartikelen. Het staat voor 29verkooppunten en een omzet van 45,8 miljoen euro. Dat zou dit jaar 47,5 miljoen worden. ASAdventure boekte afgelopen jaar een omzet van 127,3 miljoen euro met 29winkels in de Belux en 26 in het VK. De samenvoeging creëert een marktleider in de Benelux die in het VK via Cotswold de nummer twee is.

Sinds de overname door Gimv en Halder in 2004 werd slechts één verkooppunt toegevoegd. 'Maar de groep werd in belangrijke mate operationeel versterkt: beter management en financieel beheer', zegt Geuten die vooral veel synergie inzake aankoop verwacht tussen ASAdventure en Bever. De aandacht voor de operationele verbetering van de jongste jaren had alles te maken met het feit dat stichter Fred van Olphen daar veel te weinig mee bezig was.

'De nieuwe combinatie staat voor 84 verkooppunten en mikt voor volgend jaar op een omzet van zo'n 240 miljoen tot 250 miljoen euro omzet', zegt Emiel Lathouwers. Komend jaar komen er wellicht maar één tot twee verkooppunten bij, maar vanaf 2009 zouden er 5 tot 10 winkels bijkomen. 'We gaan nu eerst onze nieuwe baby beter leren kennen en werk maken van synergieën.'

De overname van Bever versterkt de mogelijkheid van ASAdventure om interessante strategische partnerships af te sluiten zoals met Nike en The North Face. Bever zelf heeft één aparte North Face-winkel. Over het prijskaartje van de deal is niets geweten. Gimv maakt enkel bekend dat de verkoop een positieve invloed heeft van 13,4 miljoen euro op het eigen vermogen van de investeringsmaatschappij.

Het lijkt erop dat de verkoopprijs het dubbele of meer bedraagt van de instapprijs in 2004. Ivo Vincente, senior investment advisor Halder, wou daar gisteren geen uitspraak over doen.

Verschillende partijen hebben geboden op Bever Zwerfsport maar ASAdventure stond door de verhoopte synergieën in een sterke positie. In Nederland zijn er naast Bever Zwerfspot geen andere belangrijke formules in het segment van buitensportvakanties.

De overname creëert nieuwe mogelijkheden voor verdere waardecreatie bij Mitiska. Maar Lathouwers is geen voorstander van een aparte beursnotering. De koers van het aandeel Mitiska steeg gisteren in de loop van de dag met 4,7% tot 11,2 euro nadat het een dag eerder al met 11,23% was gestegen. Ook de koers van Brantano steeg de afgelopen twee dagen, maar verklaart het verschil niet. Mitiska stapte in 1998 in ASAdventure toen het nog maar drie verkooppunten had. Lathouwers, die oorspronkelijk actief was met 'Stock Américain'-winkels kon toen niet vermoeden dat hij zou uitgroeien tot één van de belangrijkste buitensportspecialisten in Europa.