Ryanair misleidt Britten
blg
Foto: © VIRGINIE LEFOUR
De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair beweert onterecht sneller en goedkoper te zijn dan Eurostar.

Ryanair moet een reclamecampagne terugtrekken. Dat heeft de Advertising Standards Authority (ASA) -de Britse controledienst voor reclame- beslist. In Britse krantenadvertenties beweerde de lagekostenmaatschappij dat haar vluchten tussen Londen (Stansted) en Brussel (Charleroi) sneller en minder duur zijn dan de hogesnelheidsverbinding van Eurostar.

De claim 'sneller' gaat volgens de controledienst niet op, omdat geen rekening gehouden wordt met de verplaatsing tussen Brussel en Charleroi én tussen Londen en Stansted. Omdat de kosten voor de verplaatsing tussen die steden en de luchthavens niet in rekening gebracht worden, gaat ook de bewering 'minder duur' niet op.

'Alleen de mensen bij ASA kunnen tot de conclusie komen dat een vlucht van 1uur en 10minuten langer duurt dan een treinreis van 2uur en 11minuten. En alleen de rekenwonders van ASA kunnen verklaren dat een vliegticket van 15pond niet noodzakelijk goedkoper is dan een treinticket van 27pond', reageert Ryanair.

Ryanair heeft een traditie van misleidende en agressieve reclame en werd daarvoor al in verschillende landen veroordeeld. Toen de lagekostenmaatschappij in 2001 in ons land neerstreek, zette ze Sabena voor schut met een krantenadvertentie waarin Manneke Pis zijn straal richtte op Sabena. 'Pissed off with Sabena's high fares?', luidde de slogan. Die campagne leverde Ryanair een veroordeling op, maar dat deert de maatschappij niet. 'Als onze naam maar over de lippen gaat', luidt de redenering. Ryanair pakte tijdens de rechtszaak uit met een advertentie met een klein bibberend Ryanair-vliegtuigje en een joekel van een Sabena-toestel met glimmende bokshandschoenen. Na de veroordeling volgde dan nog eens een advertentie met de boodschap 'We're really sorry Sabena'.

www.standaard.biz/ryanair