Vlaams minister-president Kris Peeters ging enkele weken geleden samen met een aantal kabinetsmedewerkers paardrijden met autistische kinderen. Gouverneur Paul Breyne van West-Vlaanderen bakte vorige week samen met volwassenen met een verstandelijke beperking koekjes. Zijn collega Lode De Witte van Vlaams-Brabant stak dan weer een handje toe bij het schilderen van een buurthuis in Halle.

Alle drie braken ze daarmee een lans voor de Tijdbank, die bedrijven -of meer algemeen: werkgevers- en hun medewerkers ertoe wil aanzetten om, in groep, een paar uur vrijwilligerswerk te gaan doen voor socialprofitorganisaties. Het idee erachter is even origineel als eenvoudig: geef wat tijd in plaats van geld.

Het initiatief is ontstaan nadat een studie van het marktonderzoekbureau BeXpertise voor de Bond zonder Naam had aangetoond dat heel wat mensen wel bereid zijn om zich in te zetten als vrijwilliger, maar daartoe vaak zelf geen initiatief nemen. Bovendien willen veel vrijwilligers in spe, vooral dan mensen tussen de twintig en de veertig, hun engagement duidelijk afbakenen in de tijd. Tijd is voor hen immers een schaars goed.

'Veertig procent van de Vlamingen wil zich best ergens belangeloos voor inzetten, bleek uit het onderzoek. Maar dan liefst op adhoc-basis', zegt Luc De Groote van de Tijdbank. 'Ze zijn vaak wat bang om in de “vrijwilligersval, te trappen. Je kent dat wel: men vraagt of je een keertje een handje wil komen toesteken in de cafetaria van de lokale voetbalclub omdat er iemand ziek is, en voor je het weet ben je gebombardeerd tot voorzitter van de club en zit je er elk weekend aan vast.'

Met de oprichting van de Tijdbank, een onafhankelijke vzw, werd een platform gecreëerd om dat engagement te kanaliseren. Bedrijven of 'tijdgevers' kunnen een 'rekening' openen bij de Tijdbank waarop ze geen geld maar (vrije) tijd van hun werknemers storten. De Tijdbank treedt op als matchmaker tussen tijdgevers en 'tijdnemers', de socialprofitorganisaties die vrijwilligers zoeken voor een bepaald project. 'Aan de socialprofitorganisaties vragen we alleen dat ze laagdrempelige projecten voorstellen die beperkt zijn in de tijd. Zodra een tijdgever en een tijdnemer elkaar gevonden hebben, maken ze samen alle operationele afspraken over wanneer, waar en hoe een project wordt gerealiseerd', zegt De Groote.

De Tijdbank ging vorige zomer van start met een aantal proefprojecten, onder meer dat van Kreatos (zie reportage hiernaast). Omdat die positief uitvielen, wordt volgende week het echte startsein gegeven.

Bedrijven kunnen aanbieden projecten uit te voeren die aansluiten bij hun eigen expertise. 'Zoals een IT-bedrijfje dat vier keer per jaar iemand een dag ter beschikking wil stellen om organisaties te helpen een website te bouwen', zegt De Groote. Nog een voorbeeld: werknemers van de parfumerieketen Ici Paris XL gingen tijdens hun vrije tijd bejaarden in een rusthuis een verwenbeurt geven.

Maar tijdgevers kunnen natuurlijk ook beslissen om in te gaan op een specifieke vraag van een organisatie. Zo organiseerde de Tijdbank al verschillende 'rolstoelpoetsdagen'. In veel rusthuizen of zorgcentra blijken de rolstoelen maar een keer of twee per jaar een grondige poetsbeurt te krijgen, hoewel mensen als het ware echt leven in die stoel. Medewerkers van onder meer BeXpertise, Voka Mechelen en KBC gingen daarom al her en der een half dagje rolstoelen te lijf met water en zeep.

Voor bedrijven is deelname aan de Tijdbank een ideale -en alternatieve- manier om aan teambuilding te doen wanneer een hele afdeling, soms zelfs het hele bedrijf, zich inzet voor een gezamenlijk doel, zegt communicatiedirecteur Leo Van De Gender van KBC, die (in persoonlijke naam) ook voorzitter is van de Tijdbank. 'Het is een echte win-win-winsituatie. Als Kris Peeters en zijn kabinetsmedewerkers gaan paardrijden met autistische kinderen is dat niet alleen een verrijkende ervaring voor henzelf en die kinderen, het is ook enorm motiverend voor de begeleiders van de kinderen.'

De Tijdbank maakt het bedrijven mogelijk op een eenvoudige en praktische manier invulling te geven aan het begrip 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' dat veel ondernemingen tegenwoordig hoog in het vaandel voeren. Vooral voor kmo's is het daarom een interessante formule, vindt Van De Gender. 'Grote bedrijven zoals KBC, Fortis of Dexia worden zelf vaak gecontacteerd om grote maatschappelijke projecten te sponsoren. Voor kleinere organisaties is het echter vaak niet zo evident om projecten te vinden waarin ze zich kunnen engageren. De Tijdbank kan hen die aanreiken.'

En, hoewel dat zeker niet expliciet de bedoeling is, is het ten slotte ook meegenomen voor het imago van het bedrijf wanneer het zich samen met zijn werknemers inzet voor een initiatief.

www.tijdbank.be