Toshiba trekt de stekker uit hd-dvd
Toshiba verkocht tot nu toe wereldwijd ongeveer 1,3 miljoen recorders met de hd-dvd-technologie. De totale schade voor de Japanse elektronicareus zou meer dan één miljard dollar bedragen.afp
Foto: © YOSHIKAZU TSUNO
Na weken van geruchten en speculaties is het officieel: het hd-dvd-formaat is dood. Het Japanse Toshiba, de motor achter hd-dvd, likt zijn wonden.

Technologie

Van onze redacteur



Het was een geëmotioneerde Atsutoshi Nishida, de ceo van Toshiba, die het nieuws bekendmaakte tijdens een persconferentie in Tokio. 'Dit was een zeer moeilijke beslissing', zei hij. 'Maar toen we nadachten over de moeilijkheden voor de consumenten en onze partners, beslisten we dat het niet juist was om met zo'n klein marktaandeel voort te doen.' Volgens de topman geeft het besluit van Toshiba om ermee te stoppen de markt meer kansen om zich verder te ontwikkelen.

De hele heisa ontstond rond 2002, toen verschillende elektronicabedrijven begonnen te sleutelen aan een opvolger voor de dvd. Toshiba (gesteund door onder meer Nec, Microsoft, Intel en Onkyo) kwam op de proppen met hd-dvd. Sony en Panasonic -en zowat de hele rest van de Japanse elektronica-industrie- ontwikkelden Blu-Ray.

Tot begin 2005 hadden de twee kampen nog ettelijke vergaderingen gehad om met één gezamenlijk formaat naar buiten te komen. Het succes van de dvd had al bewezen dat zo'n strategie geen slechte zaak was. Op die manier zouden consumenten er immers zeker van zijn dat ze niet voor een 'fout' formaat zouden kiezen en zou de marktacceptatie bijzonder snel kunnen gaan. De twee partijen kwamen echter niet tot een vergelijk en de formatenoorlog was geboren.

Het hd-dvd-kamp kende een vliegende start door zijn apparatuur drie maanden sneller én goedkoper op de markt te brengen dan Blu-Ray. Van in het begin ontbrak het hd-dvd echter aan brede steun uit Hollywood. De meeste studio's brachten hun films ofwel alleen op Blu-Ray uit, ofwel op beide formaten. Exclusieve hd-dvd-titels waren er alleen van Universal Studios. Met beeldkwaliteit had dat weinig te maken: die was zowel op Blu-Ray als hd-dvd oogverblindend. Veel belangrijker voor de studio's was het feit dat er een betere kopieerbeveiliging op Blu-Ray zat. Blu-Ray bood ook wat meer ruimte op de schijfjes zodat er meer extra's op pasten. De goedkopere hard- en software van hd-dvd konden de studio's blijkbaar minder overtuigen.

Maar wat in 2002 al voorspeld was, kwam ook uit. Zowel de verkoop van Blu-Ray als van hd-dvd verliep, zeker in Europa, bijzonder traag. Geen enkele consument wilde met een formaat opgezadeld zitten waar geen films meer op uitkwamen. Dat er op de markt uiteindelijk slechts plaats zou zijn voor één winnaar, was voor iedereen immers al vlug duidelijk.

Eind augustus 2007 leek het alsof hd-dvd een opsteker had gekregen. Toen kondigden ook Paramount en Dreamworks aan dat ze zich tot hd-dvd bekeerd hadden, maar het was een klassiek geval van too little, too late. Zeker nadat Warner Brothers, een studio die de twee formaten ondersteunde, begin dit jaar had aangekondigd dat het hd-dvd zou laten vallen -waarschijnlijk in ruil voor een fikse financiële injectie van het Blu-Ray-kamp- was voor veel waarnemers de strijd gestreden.

Naast de meerderheid van de filmstudio's had het Blu-Ray-formaat overigens nog een andere formidabele bondgenoot: de PlayStation3. Die console kan naast spelletjes immers ook Blu-Ray-films afspelen. Doordat er wereldwijd al bijna elf miljoen exemplaren van de PS3 verkocht zijn, had het 'blauwe' kamp een veel grotere voet tussen de deur bij de consument dan hd-dvd.

De totale schade voor Toshiba als gevolg van de mislukking van hd-dvd zou meer dan één miljard dollar bedragen. De Japanse elektronicareus verkocht tot nu toe wereldwijd ongeveer 1,3 miljoen recorders, spelers en computerdrives met de hd-dvd-technologie. Toshiba is bereid om honderdduizend toestellen van de verdelers terug te nemen en behoudt zijn naverkoopdienst voor consumenten die zich al een hd-dvd aanschaften.