Een middelgrote luxeterreinwagen met als kleinste motor een diesel van 2,4 liter van 163 pk, zit de markt daar nu echt op te wachten?

Een wagen die nu op de markt komt, zegt autoanalist Vic Heylen van het Leuvense Management Consulting, begon zowat vijf jaar geleden vorm te krijgen op de tekentafel

Toen benzine en diesel nog de helft kostten van nu en de CO2-uitstoot geen punt was.

'Klopt. En Volvo is met zijn XC60 geen uitzondering. BMW heeft zijn X3, Renault lanceerde zopas zijn Koleos, Audi pakt in het najaar uit met de Q5, Mercedes-Benz met de MLK en Saab stelt binnenkort zijn 9-4x voor. Allemaal kregen ze jaren geleden het licht op groen om een graantje mee te pikken van de SUV-rage die toen begon.'

Is er nu nog vraag naar dit soort wagens?

'De grote SUV's zijn om evidente redenen op hun retour. Het verbruik is een belangrijke factor geworden bij de aankoop van een wagen. Kleinere SUV's verbruiken natuurlijk minder, maar nog steeds een pak meer dan klassieke wagens. Ze stoten ook heel wat minder CO2 uit.'

Maar toch nog steeds heel wat meer dan de 130 gram per kilometer die de Europese Commissie tegen 2012 als norm wil opleggen.

'Ja. Met dit soort wagens zullen de constructeurs hun probleem niet oplossen. Zeker Volvo niet, dat geen echt kleine wagens in zijn gamma heeft om de gemiddelde uitstoot te verlagen.

De norm is een onmogelijke zaak. Zelfs als constructeurs meteen beginnen met de ontwikkeling van een model, kan dat nooit tegen 2012 productierijp zijn. En welke technologie moeten ze kiezen? Is een hybride aandrijving de oplossing? Of waterstof, aardgas misschien?'

'Bovendien begint de verkoop van diesels, die steeds minder CO2 uitstoten, terug te lopen. Door het afnemende prijsverschil met benzine. Je kan dan als constructeur nog zoveel milieuvriendelijke wagens in je gamma opnemen, als de consument er niet voor kiest...' (lc)