'Backup 2.0' noemde de Belgische technologieblog Blognation het webbedrijfje Yuntaa. Het biedt een originele combinatie aan van onlineback-updiensten en social networking.

Oprichter Jan Lambrechts heeft een professionele achtergrond in server-based computing, een computermodel waarbij bepaalde taken, zoals beveiliging en onderhoud, zoveel mogelijk door een centrale server gebeuren en niet door de pc van de gebruiker zelf. Dat 'mainframemodel' werd met de opkomst van het besturingssysteem Windows verdrongen door meer gedecentraliseerde systemen, waarbij de afzonderlijke pc heel veel taken op zich nam.

Maar ook die trend kwam op een keerpunt. Vandaag zien we een revival van het gecentraliseerde model, zegt Lambrechts. Dankzij de opkomst van steeds snellere breedbandverbindingen kunnen almaar meer diensten en toepassingen op centrale servers draaien, zodat de aangesloten pc's ontlast worden van overbodige taken en software. Cloud computing heet die trend waarbij steeds meer applicaties via het breedbandnetwerk -de 'cloud'- worden aangeboden.

Lambrechts en zijn partner Andy Barrett hadden die trend goed ingeschat toen ze twee jaar geleden een plan uittekenden voor een dienst die een centrale back-up en beveiliging van computerbestanden kon aanbieden, gekoppeld aan Web 2.0-achtige diensten om bestanden te delen en uit te wisselen met andere gebruikers. Lambrechts en zijn vrouw Nadia stopten hun geld en hun vrije tijd in het bedrijf, dat de naam Yuntaa kreeg -'het betekent niets, het klonk gewoon goed'.

Yuntaa ging zowat een jaar geleden van start en haalde afgelopen december een miljoen euro kapitaal op bij Arkafund, het durfkapitaalfonds van Dexia Bank, Arkimedes (Vlaamse overheid) en Sydes (Corelio). Dit jaar staat in het teken van de verdere professionalisering van de site. Yuntaa beschikt in India over een team van 30 voltijdse softwareprogrammeurs en investeerde in opslag- en databasetechnologie van Sun en Oracle. Dit najaar wil het bedrijf uitpakken met nieuwe partnerships en een marketingplan om beter bekend te worden bij de computerconsument. De ambities zijn groot: 'over anderhalf jaar mikken we op een merkbekendheid van 50%', zegt Lambrechts.

Er zijn nog wel meer bedrijven die onlineback-ups aanbieden, maar Yuntaa probeert het verschil te maken door de klemtoon te leggen op beveiliging, respect voor de privacy en extra diensten, zoals hulpmiddelen om je foto- en videocollectie te beheren of foto's af te drukken. 'Wij zijn de enigen die garanderen dat je bestanden jouw eigendom blijven en dat persoonlijke informatie niet commercieel wordt gebruikt', zegt Lambrechts. 'We garanderen ook dat we niet kunnen zien wat je naar onze site uploadt. Alles komt meteen geëncrypteerd in onze database terecht.' Yuntaa slaagde er ook in om alle data op zijn servers te laten verzekeren. Als het bedrijf data van zijn klanten kwijtspeelt, hebben die klanten recht op een schadevergoeding van maximaal 250.000 euro per geval en per jaar.

Met de klemtoon op privacy mikt Yuntaa duidelijk op een Europees publiek. 'Amerikanen bekommeren zich daar veel minder om', zegt Lambrechts. 'We willen daar ook een beetje een missionarisrol spelen. Veel mensen kennen de algemene voorwaarden niet van de onlinediensten die ze gebruiken. Foto's die je bij ons hebt geplaatst, kunnen bijvoorbeeld alleen bekeken worden door mensen die daarvoor je toestemming hebben. Op andere sites kan iedereen ze zien.'

Die kwaliteitsstrategie heeft natuurlijk een prijskaartje. Yuntaa bestaat wel in een gratis versie, maar die geeft recht op maar 1gigabyte opslagruimte. Voor onbeperkte back-upruimte betaal je minstens 8 euro per maand. Yuntaa heeft momenteel 35.000 geregistreerde gebruikers, van wie ruim 5% betalende. 'Dat valt enorm mee. Het typische percentage ligt rond de 0,2%', zegt Lambrechts. 'We hebben tussen de 3.500 en 5.000 unieke bezoekers per dag, van wie meer dan 70% dagelijks uploaden. De mensen blijven ook vrij lang op de site hangen, gemiddeld zowat een kwartier.'

www.yuntaa.com