Als de situatie bij de autobouwer General Motors niet snel verbetert, is een faillissement niet uit te sluiten.

auto

Dat schrijft de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch in een nieuw rapport. Volgens Merrill Lynch moet GM snel op zoek naar 15miljard dollar cash om de volgende twee jaar door te komen en is een faillissement 'niet onmogelijk' als de Amerikaanse automarkt blijft kwakkelen. Het bedrijf draait er op dit moment immers veel meer geld door dan het binnenkrijgt. 'De recente extreme achteruitgang in volume en productmix is de oorzaak van een veel hogere cash burn en erodeert de cashpositie van GM', schrijft analist John Murphy.

Hoewel ook andere analisten al aangaven dat het bedrijf zijn fondsen moet aanvullen om zich door de slechte marktomstandigheden te zweten, was het bedrag dat Merrill Lynch daarop plakte tot nu het hoogste. Bank of America was eerder uitgegaan van zo'n 8miljard dollar. JPMorgan hield het op 10miljard dollar. Ook de weinig verbloemde waarschuwing voor een bankroet was zelden zo hard van toon.

Murphy verlaagde meteen ook zijn rating voor GM van 'buy'naar 'underperform' en bracht het koersdoel terug van 28dollar naar een schamele 7dollar. Ook zijn marktvoorspellingen gingen, voor de derde keer al dit jaar, naar beneden. Dit jaar zouden er in de VS zo'n 14,3 miljoen lichte voertuigen uit de showrooms rijden. Volgend jaar zouden dat er nog 14miljoen zijn. Die verwachtingen liggen een stuk onder de voorspellingen van de meeste autoconstructeurs, inclusief GM. In 2007 werden in de VS nog meer dan 16miljoen wagens verkocht. Eergisteren nog maakte GM bekend dat zijn verkoop in juni met 18procent gezakt was. Door het instorten van de Amerikaanse huizenmarkt stellen veel gezinnen de aankoop van een nieuwe auto uit. De stijgende olieprijzen maken dan weer dan grote SUV's en trucks, zoals GM er heel wat bouwt, slecht in de markt liggen.

Het bedrijf wou geen direct commentaar leveren op het rapport maar zegt ervan overtuigd te zijn dat het over afdoende liquide middelen beschikt om 2008 door te komen. De autofabrikant zou bovendien nog verder kosten kunnen besparen als de verkoop nog verder zakt. 'We blijven geloven dat het bedrijf over voldoende liquiditeit beschikt voor 2008, ondanks de lagere volumes', zei woordvoerster Renee Rashid-Merem. 'Als de omstandigheden blijven verslechteren, kunnen we andere operationele maatregelen overwegen.'

Op de beursvloer had het rapport van Merrill Lynch een vernietigende invloed. Anderhalf uur na de opening van de beurs van New York stond General Motors al zowat 10procent lager, op 10,57 dollar. Dat is het laagste peil sinds 1954.

In een jaar tijd is het aandeel GM al 71procent van zijn marktwaarde kwijtgespeeld, het slechtste resultaat van alle bedrijven uit de Dow Jones. (fpe)