Mensen met katten of honden geven steeds meer geld uit aan voeding voor hun huisdier. Voer in zakjes is aan een opmars bezig en de accessoiremarkt voor huisdieren groeit fors. Dat zijn de opvallendste resultaten uit een onderzoek in opdracht van Fedis, de federatie van de distributiesector.

Het onderzoeksbureau BeXpertise peilde voor Fedis bij 25.000 Belgen naar de uitgaven aan hun kat en/of hond. De Belg met een huisdier blijkt gemiddeld 43 euro per maand te spenderen aan voeding voor zijn kat of hond.

Er is geen verschil in de uitgaven voor dierenvoeding bij jonge en oudere baasjes. Vrouwen zijn wel iets guller (44 euro) dan mannen (42 euro). Wie op het platteland woont, geeft meer uit (44 euro) dan wie in de stadsrand of in de stad woont (42 euro). Baasjes in Wallonië (44 euro) besteden meer geld aan hun katten en honden dan Vlamingen (41 euro).

Ruim de helft of 57 procent van de dierenvoeding en -accessoires wordt in ons land verkocht in super- en hypermarkten. Dierenspeciaalzaken nemen 19 procent van de omzet voor hun rekening en tuincentra 7 procent.

Volgens Fedis zorgen de stijgende uitgaven voor dierenvoeding en -accessoires voor een toename van het aantal winkels. 'Verschillende doe-het-zelfzaken hebben ze intussen ook in hun assortiment', aldus Fedis.

De federatie ondervroeg ook haar leden over nieuwe trends. 'De eerste vaststelling is dat het aandeel van het zogenaamde premiumvoedsel voor katten en honden groeit. Premiumvoedsel bevat ingrediënten van superieure kwaliteit', aldus Fedis.

Blikvoer verliest terrein op voer in zogenaamde pouches. Dat zijn zakjes met nat voer, vaak per portie verpakt. De redenen zijn het verbruiksgemak en de kwaliteit van het voer.

'Ook droogvoer blijft verder oprukken', zegt Fedis. 'Honden eten meer droogvoer dan katten. De verschuiving van nat voer naar droogvoer zet zich verder door, maar bij hondenvoer iets sneller dan bij eten voor poezen.' Volgens de distributiesector blijft dierenvoeding nagenoeg het monopolie van de A-merken.

De markt van accessoires voor katten en honden gaat intussen de luxetoer op met verzorgingsproducten op basis van planten, halsbanden met siersteentjes, een zeer breed assortiment hondenjasjes en steeds grotere en mooiere kattenkrabpalen. 'Dat marktsegment zit duidelijk in de lift', besluit Fedis. (belga)