'Belevenis in een doosje' komt in Franse handen
Spaas en Verhagen voelen zich meer ondernemers dan managers. WKB
Foto: © Wim Kempenaers (WKD)
Weekendesk, het bedrijf achter de Bongo-belevenisbons, is verkocht.

toerisme

Oprichters Bruno Spaas en Marc Verhagen verkopen Weekendesk aan Kivali, de Parijse licentienemer die het Bongoconcept in 2003 in Frankrijk lanceerde, en aan de Franse durfkapitalist Naxicap, die deel uitmaakt van de Groupe Banque Populaire. Financiële details werden niet bekendgemaakt.

De oprichters zeggen dat ze zelf 'meer ondernemer dan manager' zijn. Het bedrijf is inmiddels in een fase terechtgekomen waarin de managementfunctie steeds belangrijker wordt, en dus werd een verkoop een valabele optie.

Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een groep die Europees marktleider wordt in belevenisbonnen, met activiteiten in twaalf landen, 280 werknemers en een verwachte omzet van 120 miljoen euro in 2007. Weekendesk neemt daarvan zo'n 50miljoen euro voor zijn rekening, zegt Yves Busschot, de algemeen directeur van Weekendesk die na de overname op post blijft. Spaas en Verhagen lanceerden Weekendesk.com in 2000 aanvankelijk als een website waar weekenduitstappen geboekt konden worden. Die werd niet onmiddellijk een succes, en daarom ontwikkelden ze het concept dat later de 'Bongo' zou gaan heten: een doosje waarmee allerlei 'belevenissen' cadeau kunnen worden gedaan. Het concept werd de voorbije jaren ook gelanceerd in Nederland, Spanje, Duitsland, Denemarken en Zweden. In 2003 tekende Weekendesk een licentieovereenkomst met Pierre-Edouard Stérin en met Philippe De Neef -die later zelf Vivabox zou oprichten- voor de lancering in Frankrijk. Dat resulteerde uiteindelijk in het huidige Kivali.

Alle bestaande afspraken met leveranciers en distributeurs -de Bongo's worden ook verkocht bij Connections, AS Adventure en Dreamland- lopen door. Spaas en Verhagen trekken zich vanaf 1januari terug uit het bedrijf. (kdr)