Ondanks de zwakke dollar geeft de koers van Porsche geen krimp. De winstverwachtingen stijgen zelfs nog.

AUTO

Van onze medewerker



Tijdens de jongste beurscorrectie steeg het aandeel Porsche met meer dan 10%. Vreemd als je weet dat Porsche een derde van zijn omzet realiseert in de Verenigde Staten. Je zou dus denken dat de winst onder druk komt door de almaar zwakkere dollar. Maar Porsche maakte pas nog recordresultaten bekend.

De bijdrage uit de VS zakt wel, maar Porsche heeft veel andere troeven om dat te compenseren.

De recentste sterkte van de koers heeft alles te maken met de stijgende greep van Porsche op Volkswagen. Sinds 2005 bouwt het rijke Porsche zijn belang in VW stelselmatig op.

Porsche heeft nu 31% en wil waarschijnlijk zijn belang verder opvoeren. Omdat VW veel winstgevender is geworden en Porsche geen financiële schulden heeft, stijgt de winst bij de sportwagenproducent met elk procent waarmee hij zijn belang in VW verhoogt.

Het beurshuis Morgan Stanley rekende uit dat elk bijkomend procent in VW de winst per aandeel bij Porsche ook met 1% aandikt.

In België wordt de machtsgreep van Porsche op VW met lede ogen aangezien omdat topman Wendelin Wiedeking tegen Vorst Brussel gekant zou zijn. Dat werd wel krachtig ontkend door Audi Vorst (DS 2 oktober), maar toch hopen de vakbonden dat de Duitse Volkswagen-wet zal standhouden. Die bepaalt dat een partij maximaal 20% van de stemrechten in VW kan hebben. Maar Porsche hoopt dat de EU die regel ongeldig zal verklaren.

In elk geval lijkt de kans klein dat Porsche zijn greep op VW zal lossen. Niet alleen is er de financiële logica, VW en Porsche werken ook operationeel samen. Zo worden de koetswerken van Porsche bij VW gemaakt.

Wie zich ondertussen toch zorgen maakt over de almaar zwakker dollar, moet weten dat Porsche zijn operationele winstmarge de voorbije zes jaar heeft verhoogd van 13% tot 22%. In dezelfde periode verzwakte de dollar met 40%.

Dat komt omdat Porsche geniet van een zeer sterke groei in de opkomende economieën, waar het aantal kapitaalkrachtige mensen erg snel stijgt. En dat biedt Porsche de kans om vooral de duurste modellen te verkopen. Op een Porsche 911 turbo verdient Porsche in winsttermen een veelvoud van een gewone 911.

Bovendien gebruikt Porsche zijn unieke sportieve imago om door te breken in segmenten waar het voorheen niet actief was. De grote Cayenne is daarvan een bekend voorbeeld, en tegen 2009 zal Porsche zijn markt verder uitbreiden met de lancering van een vierdeurs-sportwagen.

Tegen zowat 15keer de verwachte winst (met 31% in VW) noteert Porsche duurder dan andere auto-aandelen, maar de groeimogelijkheden en de winstmarges zijn in verhouding nog veel groter.