Amerikaanse winkeliers die de afbeelding van de 'president elect' op T-shirts of onderbroeken drukken, doen dezer dagen gouden zaken.

van onze redactrice

in de verenigde staten



Zelfs onder een sneeuwtapijt ademt de thuisstad van Barack Obama nog altijd de verkiezingsroes. En de president in spe verkoopt zowel in Chicago als in de rest van het land. Boekenwinkels, supermarkten, cd-winkels en souvenirshops: ze hebben allemaal een eigen hoekje gewijd aan een flinke portie Obama-merchandising.

Volgens de Financial Times schieten er nog elke dag nieuwe verkooppunten uit de grond. Dat is opvallend, want meestal dooft de (ver)koopgekte na de verkiezingsdag helemaal uit. In de aanloop naar Kerstmis en 20 januari, de dag dat Obama officieel zijn intrek in het Witte Huis neemt, zijn het gouden dagen voor kleine of grote ondernemers die hun graantje willen meepikken.

Ook kranten proberen, als geprivilegieerde toeschouwers van de afgelopen verkiezingskoorts, munt uit de Obama-gekte te slaan. Het zijn moeilijke tijden voor de Chicago Tribune. In een klassevol pand in het hart van Chicago besloot de krant, net als andere Amerikaanse concurrenten, mee het historische karakter van de overwinning van de eerste zwarte president te verzilveren in de souvenirshop. In de etalage van de winkel lokken verkiezingsmemorabilia klanten. De kranteneditie van de historische overwinning is er te krijgen. Net als T-shirts bedrukt met Obama's hoofd en de slogan 'Change has come'. In het winkeltje zelf hangen drie historische voorpagina's ingekaderd aan de muur. De overwinning van Obama hangt er naast de editie die het nieuws van de ondergang van de Titanic bracht en eentje over het binnenhalen van een baseballtitel. Ook boeken en posters vliegen de deur uit.

In de klassieke zaken voor toeristen wordt Obama in de vorm van onder meer tassen, potloden, magneten en sleutelhangers verheven tot het nieuwe gezicht van de stad. En dat naast die andere illustere inwoner van Chicago: Al Capone.

Onder een tafeltje staat nog een verloren mand met McCain-pins. En of Obama verkoopt, vertelt de winkeljuffrouw. 'Zowel Amerikanen als buitenlanders, iedereen wil een herinnering aan de historische verkiezing.' Of het de eerste keer is dat een president zo'n hype veroorzaakt? 'Na de verkiezing van Bush was er nauwelijks merchandising', lacht de vrouw luid.

Maar je kunt het zo gek niet bedenken of het is, al dan niet via het internet, te verkrijgen. Zo leent de kerstperiode zich uitstekend voor een gamma Obama/Christmas-spullen. 2008 is dan ook het jaar bij uitstek om je kerstboom in thema te decoreren. En veel aanhangers (vooral African-Americans) volgen de trend. Daarnaast is er ook Obama-thee op de markt. Het hoofdingrediënt? Rooibos, een Zuid-Afrikaans kruid. De echte fan kan ook 'Ojamas' aanschaffen, een warme pyjama bedrukt met het verkiezingssymbool van Obama.

Verder zijn er Obama-koekjes, een inauguratieperiscoop voor 20 dollar en voor wie er al lang genoeg van heeft: een opblaasbare Obama-pop om met een bokshandschoen te lijf te gaan, 'tegen de stress'.

Obama is lang niet alleen aanwezig in (virtuele) winkeltjes. Op de Amerikaanse televisie loopt nu al een tijdje een advertentie voor een 'unieke victory plate'. Voor 19,99 dollar wordt het witte bord met afbeelding van de president elect thuis bezorgd. 'Haal een stukje geschiedenis in huis', luidt de slogan.

De invloed van Obama gaat trouwens verder dan de soms schreeuwerige of opzichtige verzamelstukken. Reclamejongens zijn inmiddels ook al iets subtieler aan de slag. Marketeers bedachten een televisiespot die medicijnen tegen onder meer reuma aan de man moet brengen. Het kan op toeval berusten, maar tot tweemaal toe roept de stem die het filmpje insprak de achteloze toeschouwer 'yes, you can' toe. In deze tijden kan dat niet anders dan uitermate wervend zijn.