Kreatos-kappers geven elke maand in Antwerpen, Gent en Hasselt kansarmen een gratis kapbeurt.

'Dat roze vind ik maar niks', lacht Liesbet terwijl ze een beetje kritisch in de spiegel kijkt. Maar wanneer een half uurtje later het roze kleuringsproduct van haar haar is gespoeld, heeft het de kleur die ze wou: acajou.

Liesbet is een van de mensen die deze maand een gratis kapbeurt krijgen bij Kreatos in Gent. Kreatos was een van de eerste bedrijven die zich engageerden in de Tijdbank. Het proefproject dat vorige zomer werd opgestart, is inmiddels verlengd. Elke maand kunnen enkele mensen die het sociaal en financieel heel moeilijk hebben, zich gratis een nieuwe look laten aanmeten in Gent, Hasselt en Antwerpen.

Normaal vinden de kapbeurten 'savonds plaats in onze opleidingsstudio's, vertelt Valerie De Smet, de opleidingsverantwoordelijke van Kreatos die het project trekt. Maar deze week zijn, ten behoeve van ons bezoek, de 'Tijdbank-kapsters' aan de slag in de Kreatos-vestiging aan de Gentse Nederkouter.

Soms komen er via de Tijdbank mensen bij Kreatos die bijna een jaar lang geen kapper meer hebben gezien. Maar dat is niet het geval voor Liesbet en Jacqueline, die vandaag allebei hun haar laten kleuren en knippen. 'Ik ga wel af en toe naar de kapper', vertelt Jacqueline. 'Ik zie er graag goed uit, dat is mijn fierheid. Maar niet elke maand, want dat is te duur.' Jacqueline, die alleenstaande is, heeft al sinds haar 27ste zware gezondheidsproblemen, vertelt ze. Twee maanden geleden heeft ze nog een zware operatie ondergaan, nu is het nog zoeken naar de juiste medicatie. Daardoor is ze vaak moe, en komt ze niet zo heel vaak buiten, 'zeker niet als het koud is'.

Liesbet heeft een vriendin die kapster is en regelmatig haar haar bijknipt en kleurt, zegt ze. Net als Jacqueline heeft zij het financieel niet breed als gevolg van gezondheidsproblemen. 'Ik heb in 1999 een zwaar auto-ongeval gehad en toen een poosje in een coma gelegen', vertelt ze. 'Sindsdien heb ik ernstige geheugen- en concentratiestoornissen, waardoor verder studeren er niet meer inzat. En ook werken lukt niet zo goed.' Na een inmiddels beëindigd huwelijk, kwam ze voor hulp terecht bij Toontje, zegt ze.

Toontje -'Toon je'- is een organisatie van vooral vrijwilligers die onder meer in Gentbrugge aan kansarmoedewerking doet, via een sociale dienst, een praatcafé, en materiële hulpverlening in noodsituaties. Het is een van de veertien autonome armoedediensten in het Gentse die samenwerken binnen de vzw Kras.

'Kreatos heeft ons gecontacteerd met het aanbod dat we mensen mochten laten langskomen voor een kapbeurt', zegt Ria Roosens, de coördinator van Kras. 'Elke maand kiest één van de veertien diensten vier mensen om naar Kreatos te komen. Iemand van de dienst en ikzelf gaan dan mee als begeleiding.'

Regelmatig naar de kapper gaan, is voor veel mensen die geholpen worden door de armoedediensten financieel niet haalbaar, zegt ze. Maar het gaat niet alleen om geld of een knipbeurt. 'Uiteraard is zo'n kapbeurt goed voor hun zelfbeeld. Maar het is ook een manier om hun zelfzorg een beetje te stimuleren, ze te leren buitenkomen, zich zelfstandig te verplaatsen. Dat zijn mooie neveneffecten, en daarom is het zo'n mooie vorm van samenwerking.' Veelal gaat het om mensen die niet alleen financieel beperkt zijn omdat ze van een vervangingsinkomen moeten leven, zegt ze. 'Vaak hebben ze ook een heel laag zelfbeeld. Het zijn vaak de meest achtergestelde mensen, die wij proberen toe te leiden naar de officiële hulpinstanties.'

Ook Valerie De Smet, die zich op haar vrije dag bekommert om Jacqueline, vindt het een mooi en verrijkend project. 'We zijn er vorige zomer mee begonnen als proefproject van de Tijdbank, en begin dit jaar hebben we beslist om ermee door te gaan.' Het is absoluut geen probleem om binnen Kreatos vrijwilligers te vinden die een paar uur van hun vrije tijd willen opofferen om kansarmen te helpen, zegt ze. 'De avonden worden georganiseerd door onze studiomanagers, samen met telkens een drietal kappers.'

Wat ze er zelf aan heeft? Ze lacht even. 'De mensen zijn meestal zo dankbaar dat het echt een plezier is om hen te helpen.'