Na Syncreon staakten gisteren ook de arbeiders van Lear Corporation en Magna Belplas.

Auto

Van onze redacteur



De staking bij Syncreon was nog maar net achter de rug of ook bij andere toeleveranciers van Ford Genk ontstond sociale onrust. Gisterochtend om tien uur gingen de arbeiders bij zetelproducent Lear Corporation niet aan de slag, omdat ze dezelfde voorwaarden eisen als de collega's van Syncreon. Gisteravond werd wel een akkoord bereikt over een loonsverhoging. De arbeiders van de nachtploeg hervatten gisteren gewoon het werk bij Lear.

Het voorstel houdt een loonsverhoging van 0,35 euro in en de toekenning van twee premies van telkens 500 euro. Ook bij de andere Ford-toeleverancier SML werd in de loop van de avond een akkoord bereikt dat gelijkaardig is met dat van Lear Corporation. Bij toeleveranciers IAC en Magna Belplas zaten directie en vakbonden in de loop van de avond nog samen om ook daar een akkoord te bereiken.

Magna Belplas levert bumpers voor de Galaxy en de S-Max aan Ford Genk. In tegenstelling tot Lear Corporations en Syncreon, levert Magna Belplas niet rechtstreeks via de bovengrondse transportband aan Ford Genk.

Ondanks de stakingen werd er gisteren bij Ford toch geproduceerd. Net zoals de zetels vormen de bumpers geen essentieel onderdeel van het productieproces, zeggen de vakbonden, en kunnen ze later gemonteerd worden. De bonden overleggen samen met de directies van alle Ford-toeleveranciers om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Daarmee moet de sociale onrust bezworen worden.

Op het bedrijventerrein rond Ford Genk ligt een automotive cluster van een zevental toeleveranciers. Bij de toeleveranciers SML (motoren) en IAC (instrumentenpanelen) zou het, voorlopig althans, rustig zijn.

Bij Syncreon hebben de ruim 250 arbeiders gisterochtend het derde voorstel van directie en vakbonden goedgekeurd.

Hoewel 53,5% van de arbeiders tegen stemde, was er een meerderheid van 66% nodig om het voorstel te verwerpen en verder te staken.

Inzet van de staking vormde de eis voor een loonsverhoging van 1 euro per uur. In het voorstel waren een loonsverhoging van 47 eurocent en de uitkering van twee premies van telkens 500 euro voorzien. De premies worden enkel uitgekeerd op voorwaarde dat de sociale vrede binnen het bedrijf gewaarborgd blijft.

De Limburgse werkgeversorganisaties zijn ondertussen niet te spreken over de stakingen bij Ford Genk. Voka-Kamer van Koophandel roept de stakers op om met 'de waanzin' te stoppen en Ford Genk niet langer te 'gijzelen'.

De houding van de toeleveranciers vormt een smet op ons Limburgs blazoen, zo zegt afgevaardigd bestuurder Johann Leten. Ook VKW-Limburg roept de vakbonden op om 'dringend hun verantwoordelijkheid op te nemen'.