Een job als reclamemaker. Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren. Behalve de studenten van de Miami Ad School misschien. Zowat allemaal kunnen ze na hun studie aan de slag bij een topbureau.

reclame

van onze redacteur



'You eat, sleep, drink and shit advertising.' Zo omschrijft Tom Van Daele de sfeer op de Miami Ad School. Van Daele (tot voor kort creatief directeur van Duval Guillaume New York) heeft er zelf nooit gestudeerd, maar hij is wel verantwoordelijk voor de Brusselse afdeling van de school. 'Een jaar of zeven geleden heb ik een website opgericht waar aankomend reclametalent kon laten zien wat ze in hun mars hadden: NewCreatives.com', vertelt hij. 'In het begin mocht iedereen er zijn bedenksels posten en was er geen enkele selectie. Dat werd op de duur nefast voor de kwaliteit omdat er zoveel slechte dingen op stonden, in die mate zelfs dat de professionele wereld zijn interesse in de site begon te verliezen. We hebben toen een soort selectieprocedure gestart die het kaf van het koren moest scheiden. Daar kwamen natuurlijk wel wat wrevelige reacties op en toen ben ik me beginnen afvragen hoe ik de mensen wier werk niet door de selectie geraakte, kon helpen.'

En dus contacteerde Van Daele de Miami Ad School. Die werd begin jaren negentig opgericht door Ron en Pippa Seichrist in, zoals de naam al laat vermoeden, Miami, Florida. 'Maar ondertussen zijn er al heel wat lokaties bijgekomen. Onder meer in Madrid, Hamburg, Sao Paulo en San Francisco zijn er ook vestigingen', legt Van Daele uit. 'In al die jaren heeft de school een uitstekende reputatie opgebouwd. Op de laatste Clio's (een belangrijke reclameprijs, red.) stonden de studenten van de school op de zesde plaats, tussen Saatchi & Saatchi, TBWA en DDB. Pas na hen kwam Crispin, Porter, Bogusky, een heel belangrijk Amerikaans bureau. Duval Guillaume stond toen op vierentwintig.'

De opleiding bij de Miami Ad School duurt twee jaar. Het eerste jaar studeer je aan een van de hoofdscholen, het tweede jaar breng je elk kwartaal door als stagiair, ergens ter wereld, in een topbureau. De verblijfskosten daar zijn volledig voor rekening van de school. Eerst zit je bijvoorbeeld drie maanden in Stockholm, dan drie maanden in Londen en dan bijvoorbeeld Praag of Amsterdam. 'En dus dacht ik: waarom dan ook niet Brussel', zegt Van Daele. 'Daar wordt beter reclamewerk gemaakt dan in Amsterdam, er is hier ongelooflijk veel potentieel.'

Niklas Frings-Rupp, het hoofd van Miami Ad School Europe en Ron en Pippa zagen ook wel iets Brussel en gingen met Van Daele in zee. Sindsdien ontvangen enkele van de beste agentschappen van ons land (Duval Guillaume, Mortierbrigade, LG&F en Happiness) regelmatig buitenlandse studenten. Maar wat maakt die opleiding nu zoveel beter dan alle andere reclamerichtingen? 'Alles in de school draait om reclame en het vinden van een goed idee. En dat 24uur per dag. Ik heb zelf Sint-Lucas in Brussel gedaan, geen kwaad woord daarover, maar aan vakken als modeltekenen of kunstgeschiedenis heb ik eigenlijk niet veel gehad. Ik hield me liever meer gefocust op conceptueel werk. Bij Miami Ad School word je echt ondergedompeld in reclame. Er is trouwens ook een toelatingsexamen om te zien of je dat ook wel écht wilt. De school werkt ook als een typisch reclamebureau: je krijgt een briefing en dan ga je daar op werken als copywriter of art director, zoals het in het echt ook gebeurt. En als je een paar goede dingen klaar hebt, ga je die presenteren, zoals in een echt bureau. En dan is de kans groot dat je werk afgekraakt wordt, ook zoals in een echt bureau (lacht). Ook de leraren zitten zelf in het vak en zijn niet van de minsten. Je krijgt bijvoorbeeld les van mensen die goud hebben gewonnen op het reclamefestival van Cannes.'

De studie zelf is keihard werken, volgens Van Daele, maar ze loont. Zowat iedereen die de Miami Ad School afmaakt, kan aan de slag in een topreclamebureau. 'Na die twee jaar heb je een portfolio waar sommige Belgische seniors jaloers mogen op zijn. De meeste bureaus weten ook wel dat ze aan studenten van Miami Ad School geen werk meer hebben. Vanaf de eerste dag draaien die mee alsof ze nooit iets anders gedaan hebben. Daarom ook willen al die professionals er lesgeven: omdat ze weten dat ze daar bij de bron zitten en talent kunnen oppikken voor andere bureaus ermee gaan lopen.'

Al dat moois en een bijna gegarandeerd uitzicht op een baan heeft natuurlijk wel zijn prijs. Letterlijk zelfs. Studeren aan de Miami Ad School is niet bepaald goedkoop. Een kwartaal kost 3.000 euro en daar moet je er dus acht van volgen. 'Je moet het zien als een investering', zegt Van Daele. 'Ofwel ga je hier vijf jaar naar school en betaal je vijf jaar een kamer of de trein, ofwel doe je twee jaar Miami Ad School. Dan zit je op een topschool en ondertussen heb je de hele wereld afgehotst.'