Het aandeel van de buurtwinkels daalde in twintig jaar van 41,1 tot 14,2 procent.

distributie

'Wij vinden dat Europa uitzonderingen moet toestaan voor kleinere winkeliers en producenten. Alleen al de eisen voor de etikettering van producten worden steeds strenger', zegt Chris De Clercq, voorzitter van de Internationale Federatie van Zelfstandige Voedingswinkels in Het Nieuwsblad op Zondag. De Clercq runt zelf met zijn familie een Proxy Delhaize in Sint-Joris-Weert.

Hij pleit voor minder Europese regels en geen nieuwe regionale decreten ter vervanging ervan. En als er al nieuwe regels komen over bijvoorbeeld milieu of gezondheid mogen die niet langer tot een onevenredige last leiden voor de winkelier. 'Te vaak komen verantwoordelijkheden op onze schouders terecht, die eigenlijk bij de producent zouden moeten liggen', zegt hij. Hij ziet een mogelijkheid in meer klanteninformatie op de websites van de fabrikanten zelf.

Die Europese regels leiden volgens De Clercq ook tot een verschraling van het aanbod. Hij zou in zijn buurtwinkel veel meer artisanale producten willen verkopen om zich te onderscheiden van hypermarkten. Maar dat ligt niet zo eenvoudig. 'Je ziet dat die kleine producenten het almaar moeilijker krijgen. Ook voor ons, als winkelier, wordt het steeds zwaarder om zaken zelf te bereiden.'

Een van de oorzaken is de druk op de etikettering. 'Op etiketten moet almaar meer informatie staan. Wie op kleinschalige basis producten wil maken, heeft op den duur zoveel kosten aan laboratoria om de precieze inhoud te bepalen, dat het niet meer rendabel is. Daarom zien we zoveel kleinere leveranciers afhaken. Probeer als winkelier ook maar eens zelf jam te maken en te verkopen, bijvoorbeeld. Het is onbegonnen werk om de voedingswaarde daarvan op een etiket te zetten.'

Ook de doorgedreven hygiëneregels vormen voor Chris De Clercq een probleem. 'Niemand is tegen hygiëne, maar alles wordt zo strikt bepaald en gecontroleerd dat de kosten almaar hoger oplopen.' (cv)