Transics heeft afgelopen jaar zijn bedrijfswinst met 43,5procent verhoogd tot 5,13miljoen.

De omzet steeg met 36% tot 25,26 miljoen euro, de operationele cashflow (ebitda) met ruim 50% tot 7,22 miljoen. De belastbare winst zakte van 3,38 tot 2,30miljoen als gevolg van de hogere financiële kosten die de buy-out van mei 2006 met zich bracht. Toen kocht The Carlyle Group het bedrijf, hield 80% van de aandelen en de ceo' s Ludwig Lemenu en Walter Mastelinck namen elk 10% in de nieuwe structuur.

Transics groeide vooral sterk op zijn thuismarkten in de Benelux en Frankrijk, waar het marktleider is, en heeft nu een geïnstalleerde basis van 35.000 boordcomputers. Enkel Qualcomm is met 40.000 boordcomputers in Europa groter.

De boordcomputers, die verbonden zijn met de hoofdzetels van de transportbedrijven, helpen de transportbedrijven hun logistieke opdracht optimaal te plannen, de bezettingsgraad van de vrachtwagens te optimaliseren, het personeel efficiënter in te zetten en tal van gegevens zoals brandstofverbruik en rij- en rusttijden te monitoren.

'Circa 40% van onze groei boeken we bij bestaande klanten', zegt co-ceo Mastelinck. 20% van de omzet wordt geboekt met recurrente diensten zoals softwareservice (hosting) en telecomdiensten.

Transics is ook in toenemende mate actief in Spanje en Duitsland en voegde vorig jaar Polen en Tsjechië toe aan zijn markt. Zweden is van oudsher een van de kleinere markten waar het actief is.

In Spanje, waar Transics al anderhalf jaar actief is, kon het bij Panalon een contract voor 500 vrachtwagens afsluiten. De verkoopcyclus neemt zo'n zes maanden in beslag, de boordcomputers worden gemiddeld om de vijf jaar vernieuwd.

Transics werkt momenteel aan een verbreding van de functionaliteit van zijn boordcomputers en aan een grotere geografische roll-out. De ambitie is om Europees marktleider te worden. Via de overname van het Franse DIS kan het nu ook rijtijdregistratie op basis van tachografen aanbieden.

Eerder dit jaar sloot het bedrijf al een belangrijk contract af met de Nederlandse transporteur De Rijke (460vrachtwagens). ING en Fortis brengen het bedrijf later dit jaar naar Euronext Brussel.

(pdd)