Het internet wint snel marktaandeel als reclamedrager, blijkt uit cijfers van het Cim.

marketing

De reclame-investeringen in ons land zijn vorig jaar met 8,4 procent gestegen, tot 3,1 miljard euro. Dat meldde gisteren de nieuwsbrief van OMD, het mediabureau van de communicatiegroep Omnicom, op basis van de jongste gegevens van de Cim MediaDataBase (MDB).

Maar dat bedrag van 3,1 miljard euro is erg relatief. De 'reclame-investeringen' worden berekend door de ruimte die de media inruimen voor reclame -zoals het aantal pagina's in de gedrukte media of het aantal minuten op televisie- te vermenigvuldigen met de officiële tarieven die daarvoor gelden. Dat levert echter een overschatting op van de bedragen die echt aan reclame besteed worden, omdat in de praktijk vaak grote kortingen worden toegekend op de officiële tarieven. De cijfers van de MDB meten dus eigenlijk de 'reclamedruk', niet de reclamebestedingen.

Ze geven ook een beeld van de marktaandelen van de verschillende media in de totale reclamekoek. Het internet is daarbij de grote winnaar: het verhoogde zijn marktaandeel van 1,6 naar 2,7 procent. Daarnaast versterkte ook de radio zijn positie. Dat ging vooral ten koste van de reclame in de gratis pers, zoals de huis-aan-huisbladen. De grootste reclamedragers, televisie en kranten, behielden hun marktaandeel.

Meer dan een kwart van de reclameboodschappen (26,2 procent) kwam vorig jaar uit de sector 'cultuur, toerisme, vrije tijd en sport'. Het gaat onder meer om reclame voor gsm-beltonen, voor concerten en muziekfestivals, maar ook -en vooral- om reclame die de media voor zichzelf maken.

De warenhuissector investeerde relatief minder in reclame dan in 2006 en zag daardoor zijn aandeel in de totale 'bestedingen' dalen met bijna 2procentpunt tot 14procent. Dat is vooral te wijten aan Aldi, dat zijn reclamebestedingen met liefst 91procent terugschroefde, meldt OMD. Aldi maakt sinds vorig jaar reclame via eigen huis-aan-huisfolders.

De grootste individuele adverteerder in ons land is de federale overheid. De topvijf bestaat voorts uit producenten van voedings- en consumentenproducten zoals Procter& Gamble(2), Danone(4) en Unilever(5). Belgacom staat op de derde plaats. Opvallend is dat er twee mediagroepen in de toptien staan: Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) op6 en de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE) op9. (kdr)