Zeventig procent van de wijnaankopen gebeurt door vrouwen, blijkt uit een onderzoek van de winkelketen Delhaize naar de gewoonten en het aankoopgedrag van haar wijnklanten. De resultaten van de enquête werden gisteren voorgesteld op een persconferentie.

Bij de keuze van een fles wijn gebruiken vrouwen en mannen andere criteria. Beiden bepalen eerst de kleur van de wijn. Vrouwen laten zich vervolgens vooral leiden door de combinatie van de wijn met het gerecht dat ze in gedachten hebben, de prijs en het etiket, terwijl de mannen eerder kijken naar het land of de streek van herkomst.

Uit een ander onderzoek, gevoerd door Nielsen, blijkt dat bijna 55 procent van de consumenten kiest voor rode wijn, 31,9 procent opteert voor wit en 13 procent gaat voor rosé.

Uit het onderzoek van Delhaize kwamen drie groepen van wijnconsumenten naar voren. De beginners drinken gemiddeld één keer per week wijn en laten zich bij hun keuze vaak leiden door het uitzicht van de fles en het etiket. Ze betalen gemiddeld 5 euro per fles. De liefhebbers drinken meer, maken snel een keuze en betalen tussen de 3 en de 6 euro per fles. Vaak kiezen ze voor wereldwijnen. Een vierde van die groep drinkt dagelijks wijn. De kenners ten slotte drinken erg geregeld wijn en gaan voor complexere wijnen van betere kwaliteit. Ze hebben gemiddeld 5 tot 8 euro over voor een fles en zijn de enige groep consumenten die af en toe 25euro betaalt voor een fles. Meer dan een vierde van die groep drinkt dagelijks wijn. Voor elk van die groepen is wijn meer dan een product: het staat synoniem met plezier en gezondheid.

Ook geografisch zijn er verschillen, aldus de wijnverantwoordelijken van Delhaize. Zo drinken Walen over het algemeen meer rode wijn dan Vlamingen, die een voorkeur hebben voor witte wijn. Walen drinken ook per inwoner meer.

Delhaize gaat nu zijn communicatiestrategie aanpassen door de selectie van wijnen op een vrouwelijkere manier voor te stellen en in te delen volgens de momenten waarop mensen graag wijn drinken.

Het onderzoek van Delhaize werd tussen september en november 2007 uitgevoerd in samenwerking met BeXpertise.