De Standaard
Registreer u gratis » Meld u aan » Log uit
Telex: ‘Antwerpse diamant sterker dan concurrentie'
Herman Van Rompuy breit een onwaarschijnlijk slot aan een toch al briljante politieke carrière.
Reacties
OOSTERZELE/GENTBRUGGE - Twee meisjes zijn in Moortsele, een deelgemeente van Oosterzele, om het leven gekomen nadat een dronken bestuurder is ingereden op een groep van vier fietsende studenten. Een ander meisje is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Voeg een reactie toe
Op 12 november 2009 omstreeks 17u48, zei Lutgarde Wauters:
Lees eens de gentenaar. De man had een glas te veel gedronken, ja. Hij was niet stomdronken. Hij reed 90 waar hij 70 reed en.. ja, dat is te snel maar wie van jullie kan zeggen dat hij nog nooit te snel heeft gereden? Ik ben kwaad, woedend zelfs. Maar uiteindelijk was dat ook niet zijn bedoeling. Hij wordt gestraft, zijn hele leven. Het zal hem achtervolgen hoor! & trouwens, hij heeft rijverbod. dus iemand anders zal hij niet meer omver rijden. + er volgt een proces he. RIP laetitia & lauren :( VGK mist jullie! EMILIE HOU VOL!
1 reacties
Op 12 november 2009 omstreeks 21u32, zei Raf Strobbe:
Beste mevrouw, U bewijst met deze reactie perfect de stelling omtrent de grofheid en brutalitaeit van veel mensen in dit landje, zowel in het verkeer als daarbuiten. Deze en andere ongevallen gebeuren maar al te vaak hier. Tracht eens uit te zoeken waarom in plaats van steeds te schreeuwen en roepen. En lees eens de reacties van Machteld Schouppe die ook zo een verkeersslachtoffer was en van Bart Soenen als rij-instructeur. Repressie alleen helpt niet. Mensen moeten van binnenuit veranderen.
Op 12 november 2009 omstreeks 17u10, zei Lars Arys:
verkeersongeval met dramatische afloop. Hoe erg het ook is, zulke ongevallen zullen blijven gebeuren. Of denken al die moraalridders misschien dat als men vanaf morgen alcohol volledig zou afschaffen er geen verkeersslachtoffers meer gaan vallen? Er zullen altijd omstandigheden zijn die aanleiding geven tot een ongeval. Wanneer men te maken heeft met een samenloop van omstandigheden zullen de gevolgen dan ook groter worden.
Op 12 november 2009 omstreeks 15u16, zei René Paulus-Wuyts:
Ik baal van al die 'witte ridders' die deze jonge chauffeur als een roekeloos monster afschilderen. Waren zij zelf nog nooit bij een ongeval betrokken en in fout gesteld? Tenslotte: bij ELK ongeval heeft er iemand een fout gemaakt - anders was er geen ongeval. Gelukkig zijn de menselijke gevolgen meestal onbestaande of veel beperkter, maar vaak heeft men daar dan wat 'chance' gehad, het had dikwijls veel erger kunnen zijn. Zij die zonder zonden zijn, werpe de eerste steen! Aan vele ander reacties te lezen, ga ik veel mensen tegen de borst stoten als ik stel dat die jonge chauffeur brute pech gehad heeft. Die jongen heeft weliswaar fouten gemaakt maar hij zal daar gegarandeerd de financiële en/of psychologische gevolgen van dragen, want ook voor hem is dat een drama.
Op 12 november 2009 omstreeks 14u37, zei Yannick Vermandel:
Dat de chauffeurs zonder deze zonde(90 inplaats van 70,en een paar pinten op)hun hand opsteken,vooraleer het vijfde slachtoffer(de chauffeur)van deze 'aanvaring'met het noodlot,te vierendelen.Wat een hypocrisie!Alsof daardoor het gruwelijk verdriet van familie van alle slachtoffers, minder wordt!Sterkte en moed voor hen!
Op 12 november 2009 omstreeks 13u15, zei Paula De Rongé:
Allereerst wil ik m'n medeleven uiten aan de getroffen families. Ik vind het onverantwoord dat een moordenaar vrij wordt gelaten omdat hij vast werk zou hebben ! BELACHELIJK!!!! Is er geen gerechtigheid meer in Belgie. Hier mag je dus gerust zat achter je stuur kruipen en onschuldige mensen doodrijden, en je wordt er dan nog voor beloont. SCHANDE,ik ben beschaamd dat ik Belg ben.Als die moordenaar dan toch geen gevangenisstraf krijgt laat hem dan maar HEEL Z'N LEVEN WERKENOM SCHADEVERGOEDING AAN DE NABESTAANDE TE BETALEN. Hij heeft geen recht op een schadeloos leven !!!!!!!!!!!!!!!
Op 12 november 2009 omstreeks 13u55, zei Sebastiaan Vranckx:
U mag gerust uw verontwaardiging uiten maar kan dit aub op een iets meer ingetogen en correcte manier. Dank bij voorbaat! Blijkbaar bent u daar niet van op de hoogte maar de 'dader' zal wel degelijk zijn hele leven mogen werken om de aangerichtte schade terug te betalen én hij zal vooral moeten leren leven met het feit dat hij twee, misschien zelfs drie, mensen het leven ontnomen heeft. Bovendien moet eerst nog aangetoond worden of de lichte alcoholointoxicatie en/of de onaangepaste snelheid de oorzaak is van dit ongeval. Hiervoor is het wachten op de uitspraak van de rechtbank. Zolang deze uitspraak er niet is, kan je in feite niet van een schuldige spreken. U moet dan ook niet de kar voor de paarden spannen en een bestraffing eisen nog voor de schuld van deze persoon is aangetoond. Hierop aansluitend vraag ik me dan ook af waar er hier sprake is van een beloning. U bent trouwens niet echt christelijk ingesteld anders zou u één van de basisgedachten van het christendom iets meer omarmen: 'en vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren'.
Op 12 november 2009 omstreeks 12u21, zei Anne Standaert:
Ik wil hier mijn medeleven betuigen voor de getroffen families. Je kind verliezen is het ergste wat een ouder kan overkomen. Het bange wachten bij het ziekenhuisbed van je kind en hopen dat alles weer goed komt is angstaanjagend. Ik wens deze mensen veel sterkte. De jongen die dit ongeluk veroorzaakte heeft dat ongeluk niet gewild en zal het altijd met zich blijven meedragen, ook zijn leven is voor een stuk gebroken. Iedereen die met de wagen rijdt kan zoiets overkomen, vele autobestuurders hebben wel eens een glaasje teveel gedronken, overtreden soms de snelheidsregels of zitten al eens verstrooid achter het stuur. Denk nooit, mij zal het niet overkomen. Ik hoop van ganser harte dat die jongen goed wordt opgevangen en wens ook hem veel sterkte toe.
Op 12 november 2009 omstreeks 11u56, zei Linn van Berlaer:
Oh maar er is nochtans veel geld beschikbaar voor verbetering van de verkeersveiligheid hoor. Heel veel geld. Al jaren. Elkeen die een geldboete krijgt voor een verkeersovertreding dient een deel in een Fonds te storten dat voorzien is om initiatieven voor verkeersveiligheid. Dat Fonds heeft grote overschotten. Die dan weer op zijn Belgisch aangewend worden voor andere doeleinden zoals verhoging wedden politie. http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=498328
Op 12 november 2009 omstreeks 14u47, zei Linn van Berlaer:
Bron: de Standaard 'Politie krijgt geld boetefonds amper op' BRUSSEL - De politiezones weten niet wat ze met het geld van verkeersboetes moeten doen. Verscheidene politiezones krijgen het geld uit het 'verkeersveiligheidsfonds', zoals het boetefonds nu heet, amper opgebruikt. Dat zegt Paul Van Tigchelt, woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD). De jongste jaren is het aantal boetes zo sterk toegenomen en is de inning zoveel verbeterd dat het fonds steeds voller wordt. In 2004 zat er zowat 40 miljoen euro in, dit jaar is het al bijna 100 miljoen. Dat geld stroomt elk jaar terug naar de verschillende politiezones, die het dan weer moeten gebruiken om de verkeersveiligheid op hun grondgebied te verhogen. 'Maar het gaat om zoveel geld dat verscheidene politiezones amper nog weten hoe ze het geld moeten opgebruiken. Ze kunnen toch geen motoren blijven kopen en flitspalen blijven plaatsen', zegt Van Tigchelt. 'Open VLD pleit er daarom voor de politiezones toe te laten het geld ook voor andere doelen te gebruiken, die niet direct iets met verkeer te maken. De verbetering van de wijkpolitie bijvoorbeeld.' Jan Schonkeren, voorzitter van de politievakbond VSOA, bevestigt dat veel zones niet weten wat gedaan met al het boetegeld. 'Maar het geld is er en dus moet het op. Aan nuttige projecten of aan nutteloze. Zo wordt veel geld opgesmost. Er zijn zones waar ze motoren hebben gekocht die nooit rondrijden.' Bij de lokale zones zelf spreken ze tegen dat ze het geld door ramen en deuren buitengooien om het toch maar op te krijgen. 'We kunnen dankzij het boetegeld sensibiliseringsacties uitvoeren die anders onmogelijk zouden zijn', zegt Freddy Carlier, korpschef in Gent. 'Dit jaar krijgen wij zo'n 650.000 euro. Wij zullen het geld onder meer besteden aan een campagne waarbij we lampjes uitdelen aan fietsers zonder licht, aan knuffeldraakjes voor kinderen die betrokken zijn bij een ongeval en aan een toneelvoorstelling rond verkeer voor de scholen. Mijn enige punt van kritiek is dat we elk jaar moeten afwachten hoeveel geld we zullen krijgen. Ik had graag wat meer zekerheid. Met de manier waarop we nu met dat boetegeld moeten omgaan, heb ik geen enkel probleem. Ik vind het net goed dat die link tussen de boetes en de verkeersveiligheid behouden blijft.' Maar andere korpschefs geven Dewael gelijk. 'Ik ben het met hem eens en veel andere korpsoversten met mij', zegt Philippe De Wulf, korpschef in Brugge. 'Dat betekent niet dat we het geld nu niet goed besteden. In Brugge hebben we met het boetegeld extra voertuigen gekocht. We betalen er personeel mee en het onderhoud van ons materiaal. Maar we kunnen toch niet eindeloos geld blijven investeren in verkeer.'
Op 12 november 2009 omstreeks 11u39, zei bobette notterdam:
het is niet de eerste chauffeur die onaangepast rijgedrag vertoont , en niet de nodige voorzichtigheid in acht neemt tov fietsers op de weg. te snel rijden naast fietsers en rijden onder invloed - zeker bij jonge chauffeurs (mannen?) - met het gevolg dat er mensen sterven, beschouw ik als opzettelijke doodslag. niet meer en niet minder. wat moet er nog gebeuren voor de chauffeurs zich meer en sneller bewust worden van de gevolgen die hun gedrag met zich meebrengt. Hun onverantwoorde gedrag heeft de dood tot gevolg van onschuldige slachtoffers. daar wordt nogal snel de spons over geveegd. het gerecht doet hierin niet voldoende.. levenslang geen auto meer mogen besturen zou er meer op trekken. als de risico's en gevolgen van hun daden voor de chauffeurs zwaarder worden, dan gaan ze misschien beter oppassen.
Op 12 november 2009 omstreeks 12u09, zei Gilles Van Zeebroeck:
Laat me beginnen met te zeggen dat ik zulk gedrag totaal afkeur maar 'opzettelijke doodslag' is toch nog iets anders! U geeft een eigen visie op uw interpretering van de wetgeving en dat is evenzeer af te keuren! Sorry!
Op 12 november 2009 omstreeks 11u16, zei Joris Meys:
De bestuurder had 0,5 tot 0,8 promille in zijn bloed : 3 pintjes dus. Hoeveel mensen gaan zo de baan op? De bestuurder reed 90 waar hij 70 mocht. Hoeveel mensen doen dat? Wie die bestuurder crimineel noemt, heeft ongelijk. Dom en onervaren, zeker en vast. Ik ben ook voor absolute nulgrens wat betreft alcohol, meer en strengere controles op snelheid, een langere rijopleiding en een puntensysteem op het rijbewijs. Maar ook dat gaat ongevallen als dit niet vermijden, hooguit verminderen. Dit is vooral een tragisch ongeval, geen misdaad. En helaas ook een dat we nog vaak zullen tegenkomen. Kunnen we weer de discussie starten over regels en pakkans bvb. Wat mij vooral opvalt, is dat het fietspad in twee richtingen wordt gebruikt door de fietsers, eigenlijk te smal is, en er geen bufferzone is tussen de rijbaan en het fietspad. Ook een bufferzone kan levens redden, en meer dan alle reeds vermelde maatregelen samen.
Op 12 november 2009 omstreeks 10u45, zei Bert Timmermans:
Ik vraag me soms af of alcohol-nultolerantie niet verstandig zou zijn. Ik drink zelf graag en ben graag in de wind, maar dat hoort niet bij rijden. Het probleem met het huidige systeem is dat men in weze zegt 'er mag een beetje alcohol in je bloed zitten als je rijdt' - en dan krijg je mensen die beginnen rekenen. Hoe vaak heb ik al niet vrienden horen zeggen 'ik heb er al 3 op, in 2 uur; als ik nu nog een 4e bestel en hier nog 2 uur blijf zitten...' of 'het is niet heel ver' enzovoort. Mensen beginnen zelf de wet te interpreteren als die wet geen duidelijk bericht overbrengt - en dat is iets anders dan een duidelijke promillegrens. Neem gewoon nultolerantie, met een kleine marge, kwestie van de mens die toevallig nog wat restant heeft van 's middags, er 's avonds niet zomaar bijgelapt wordt. Het bericht is dan duidelijk: alcohol & rijden gaan niet samen.
Op 12 november 2009 omstreeks 11u24, zei François Cleys:
Indien die kerel met zijn eigen leven wil spelen is dat zijn volle recht,maar als hij door zijn roekeloosheid andere mensen ombrengt kan er toch maar één gevolg aan gegeven worden : NOOIT nog een auto besturen !!Hopelijk komt hier géén procedurefout aan te pas of andere flauwekul maar laat het gerecht zien dat het ook die verloren levens betreurt;Ik heb ook een kleinkind van bijna 15,om stapelzot te worden als je zo iets moet meemaken!! Véél,héél véél sterkte en moed voor al die familieleden en vrienden en bekenden van die slachtoffers...
Op 12 november 2009 omstreeks 12u02, zei Peter Vercauteren:
Meteen maar lynchen dan?
Pagina
Cruciale weken voor politici in noord én zuid
Peter Vandermeersch
Columns
Marketingblog
Lees verder
E-land
Nog op zoek naar ideeën om Kerstmis dit jaar op een originele manier door te brengen? Van Santa Claus in New York tot kerstmarktjes in de Provence.
De koppen in de Ierse pers logen er niet om: de woede om het overduidelijke handspel waarmee Thierry Henry Frankrijk naar het WK loodste, is groot.
Belpop neemt iconen uit het Belgische pop- en rockverleden onder de loep. Volgende week de laatste aflevering met Daan.
In de ochtend van 1 maart veroorzaakte Brecht, de zoon van Johan, een dodelijk ongeluk. Hij reed in paniek door naar huis. Johan aarzelde geen moment.
Als monniken bier brouwen, doen ze dat met eerbied voor de aarde. Vandaar dat de brouwerij van Chimay haar ecologische voetafdruk heeft verkleind.