De Standaard
Registreer u gratis » Meld u aan » Log uit
Telex: Zalm voor Corleone
Herman Van Rompuy breit een onwaarschijnlijk slot aan een toch al briljante politieke carrière.
Reacties
De eerste file tijdens de ochtendspits staat op de E40, meldt Touring. De eerste verkeersproblemen begonnen er naar aanleiding van de 24-urenstaking bij de NMBS al om 06.15 uur. Maar al bij al valt de verkeersdrukte voorlopig mee.
Voeg een reactie toe
Op 20 mei 2008 omstreeks 11u35, zei marie josee hoorelbeke:
er zijn andere manieren om de problemen en eisen van de werknemers op te lossen, Stakingen daar zijn alleen de mensen die het vervoer nodig hebben de dupe van. In de jaren 60 reed ik ook met de trein en wij zaten als haringen opeen geperst in de trein. Wij kloegen niet en deden wat we moesten doen, veel geleuter tegenwoordig en veel gezeur, pak de echte verantwoordelijken aan, maar die stoppen zich goed weg.
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u57, zei Koen Joos:
Zoals ik op voorhand reeds dacht valt de 'schade' al bij al mee wat betreft extra fileleed. Iedereen die ook maar een beetje de nieuwsprogramma's heeft gevolgd de afgelopen dagen was op de hoogte van de staking en heeft zijn planning gemaakt. Uit dagelijkse ervaring weet ik dat de meeste miserie op de weg, lees ellenlange files, vooral gelinkt is aan het weer. Regen of ander guur weer leidt tot veel langere files dan een aangekondigde treinstaking.
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u41, zei tinne peeters:
Het recht op staken is er! Like it or not! Ik vind het zeer beangstigend dat zovelen hier het recht op staken zouden willen afnemen. Waar gaan we dan naartoe? Als je de werknemers hun enige wapen afneemt dan staan ze machteloos tegenover de bazen. Misschien moet je de film Daens nog eens opzetten! Of denk je misschien dat de 'nieuwe' bazen beter zijn dan die van toen? Ik vrees van niet. Toplonen en woekerwinsten dat mag allemaal maar als de werkman de verminderde koopkracht wil aanklagen dan wordt er moord en brand geschreeuwd!
1 reacties
Op 20 mei 2008 omstreeks 11u36, zei Tom Huygens:
Het stakingsrecht is er inderdaad, en mag voor mijn part onmiddellijk terug afgenomen worden. Er wordt alleen maar misbruik van gemaakt. Vakbonden van tegenwoordig staken voor het kleinste probleempje, ze zijn uitermate asociaal en zelfzuchtig en denken aan niets anders dan hun eigen comfort en hun eigen portemonnee. We leven allemaal (relatief) goed, en niets valt er te vergelijken met Daens. We zijn helemaal niet machteloos en worden helemaal niet onderdrukt. We worden enkel gevangen door de groeiende hebzucht van sommige mensen (minder werken, meer verdienen) die het blijkbaar leuk vinden om van half werkend België een dag loon of een vakantiedag af te nemen. Zuiver diefstal noem ik het.
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u35, zei Andy Leclercq:
De volle 950m rijden met de fiets naar het werk! En deze middag thuis eten en mijn gras afrijden. Meer mensen zouden dat moeten doen - het is echt een verademing en goed tegen de stress (die ik niet meer heb)
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u32, zei nathalie van huyneghem:
Welke monsterfiles??? Ik heb vanmorgen speciaal de fiets van onder het stof gehaald, 30 km gefietst naar het werk, en onderweg ben ik tot de vaststelling gekomen dat er helemaal geen monsterfiles waren!
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u30, zei alexandra vermote:
Ik ga normaal met e trein van kortrijk naar gent naar het werk. De auto is geen optie, want ik heb geen rijbewijs. Ik neem ook geen verlof, want door overmacht kan ik niet op het werk geraken, niet omdat ik niet zou willen werken
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u09, zei Danny VAN DOOREN:
Wat ik mij afvraag ivm stakingen in de openbare diesntverlening : ten eerste, indien dat waarvoor gestaakt wordt belangrijk genoeg is om het werk neer te leggen, waarom zijn er dan zo weinig NMBS medewerkers aanwezig op de stakinsposten ? Mag een werkgever dan niet eisen dat iedereen aanwezig is zelfs wanneer er gestaakt wordt ? Het recht op staken geeft je geen recht op een dag extra verlof. Ten tweede, waarom wordt er niet gestaakt op zaterdag of zondag ?
3 reacties
Op 20 mei 2008 omstreeks 11u41, zei Bart Vanparys:
Het is niet aan de werkgever om dat te eisen. Ik vind wel dat de vakbond dat zou moeten eisen. Betalen zijn niet de stakingspremie uit? Als de vakbonden stellen dat ze zoveel mensen vertegenwoordigen dan moeten ze die mensen maar eens laten zien.
Op 20 mei 2008 omstreeks 11u02, zei Andre Van Kriekinge:
op zaterdag en/of zondag merkt niemand het en is het dus niet van nut. Als niemand het merkt, kun je net zo goed gaan werken.
Op 20 mei 2008 omstreeks 10u50, zei Emmanuel Paulus:
Heel simpel de slavernij is al even afgeschaft. Geen enkel werkgever heeft het bezitsrecht op zijn personeel. Al lijken sommige wel iets anders te denken. Als je dus een dag niet komt werken kan niemand je verplichten om eender wat te doen. Men moet je er enkel niet voor betalen en eventueel kan het tot gevolgen qua beoordeling leiden. Maar als men staakt is dat laatste niet van tel. Een bedrijfsleider zal dan liever je niet aan 'de poort' zien staan dan wel. Zeker in een situatie als vandaag is werken niet eens een mogelijkheid. Men zal dan liever zijn spoormannen thuis voor TV zien of nog liever in een monsterfile naar de zee dan in de buurt van een station. Voor vakbonden en dergelijke is het wel iets andersom, maar ik vermoed dat die er zich niet erg druk om maken. De moeite ervan zal wel niet in verhouding zijn tot een massa volk voor het station en wat dat kan opbrengen.
Op 20 mei 2008 omstreeks 09u44, zei mon peeters:
Heerlijk
Op 20 mei 2008 omstreeks 09u20, zei Johan Simoens:
Vandaag een dagje home office : geen klantenbezoeken, geen kantoorbezoek, wel achterstand inhalen op administratief vlak in de rustige en kalme omgeving van de eigen woning. Zalig, én efficient !
Op 20 mei 2008 omstreeks 09u12, zei Koen Tersago:
Deze morgen 15 min. vroeger vertrokken ( om 07.00u ) richting Dworp . Ongelooflijk maar om 8.15u was ik ter plaatse inclusief een koffiestop in Drogenbos. Jarenlang was ik ook een slachtoffer van NMBS -stakingen ,vertragingen , technische storingen, verbrande seinhuizen , geblokkeerde wissels..... Een minimale dienstverlening lijkt me niet meer dan normaal en eigenlijk een verplichting van de overheid ; zelfs al is dit niet makkelijk in de praktijk te regelen . Een staking is toch om je eisen kracht bij te zetten tegenover de baas(?) ....Welke van 'de bazen' van de NMBS is nu getroffen? GEEN ENKELE ; ook de minister niet!!! Wel enorme media aandacht voor de vakbonden , toevallig in het jaar van de sociale verkiezingen...Het lijkt me opgezet in functie van dit hele gebeuren...
Pagina
Cruciale weken voor politici in noord én zuid
Peter Vandermeersch
Columns
Marketingblog
Lees verder
E-land
Nog op zoek naar ideeën om Kerstmis dit jaar op een originele manier door te brengen? Van Santa Claus in New York tot kerstmarktjes in de Provence.
De koppen in de Ierse pers logen er niet om: de woede om het overduidelijke handspel waarmee Thierry Henry Frankrijk naar het WK loodste, is groot.
Belpop neemt iconen uit het Belgische pop- en rockverleden onder de loep. Volgende week de laatste aflevering met Daan.
In de ochtend van 1 maart veroorzaakte Brecht, de zoon van Johan, een dodelijk ongeluk. Hij reed in paniek door naar huis. Johan aarzelde geen moment.
Als monniken bier brouwen, doen ze dat met eerbied voor de aarde. Vandaar dat de brouwerij van Chimay haar ecologische voetafdruk heeft verkleind.