Dit is uw absolute fietshemel en -hel

Lichtend pad of verkeerde spoor? U koos.

U toonde ons de plaatsen waar het aangenaam fietsen is, en die waar u soms uw leven waagt. Onze jury selecteerde hun favorieten, u koos de uiteindelijke winnaar en verliezer. Deze twee plaatsen zijn voor u de ultieme voorbeelden van het lichtend pad, en het verkeerde spoor.

Lichtend pad: Genk

Proficiat, Genk. De Limburgse stad kreeg de prijs Het Lichtend Pad voor haar Reinpadstraat. Die is als een mooie fietsstraat ingericht, een kleine drie kilometer lang. Een fietsstraat betekent dat fietsers er niet ingehaald mogen worden door auto’s. De rode slemlaag springt in het oog. Borden en de snelheidsbeperking tot 30 km per uur doen de rest.

De schepen van Mobiliteit, Michaël Dhoore (CD&V), zelf dagelijks gebruiker van de fiets, is opgetogen met de verkiezing. ‘De Reinpadstraat is een jaar geleden tot fietsstraat omgeturnd. Het is een belangrijke as die naar onze scholencampus leidt, goed voor meer dan zesduizend scholieren. We zien het effect al: vandaag is op de Reinpadstraat het aantal fietsers verdubbeld en het aantal wagens gehalveerd.’ (ty) Lees meer >

Verkeerde spoor: Asse

Een fietspad dat knal doodloopt, op een zijgevel van een huis. Het is hilarisch en dieptreurig tegelijk. En het is realiteit op de Huinegem in het Vlaams-Brabantse Asse. En dat al jaren lang. Voor onze lezers de titel het Verkeerde Spoor waard.

Blij is de Assese schepen van Mobiliteit, Yoeri Vastersavendts (Open VLD) daar uiteraard niet mee. ‘Om dat obstakel weg te werken moet je dat huis onteigenen en afbreken. Persoonlijk ben ik daar voor, maar binnen de coalitie vinden niet alle partners dat zinvol voor tien meter fietspad. Als we ooit de kans krijgen het pand op te kopen, moeten we dat zeker doen.’ (ty) Lees meer >

Wie stemde op een van de laureaten, maakte zelf ook kans op een prijs. H. Verboven uit Leuven wint een elektrische fiets, ze wordt zo snel mogelijk door ons gecontacteerd.