Citroen Tubik: moderne TUB
Foto: © www.vroom.be
Het nieuwe prototype Citroên Tubik is een geslaagde interpretatie van de TUB, de mythische bestelwagen van het merk. De Tubik houdt het midden tussen Louis la Brocante en Back to the future en is vanbinnen allesbehalve gewoon.

Een beetje geschiedenis

Voor de Tweede Wereldoorlog voerde Citroen enkele testen uit met de TUB, die uiteindelijk werd doorontwikkeld tot de legendarische bestelwagen HY, die tussen 1947 en 1981 gebouwd werd. Citroen produceerde in die 34 jaar een half miljoen exemplaren. De HY was een eenvoudig nutsvoertuig, maar groeide uit tot een ster in de Franse televisieserie Louis la Brocante.

Lounge

Het interieur doet de voorganger moeiteloos vergeten. Het zit niet langer vol met paletten, maar vervoert passagiers. Veel passagiers, want de Tubik biedt ondanks zijn lengte van 4,8 meter plaats voor negen personen. Het interieur is ingericht als een vergaderzaal vol hightech. Of noem het een moderne hotelkamer, want dit is echt een klassewagen. Het is mogelijk om de banken te verplaatsen naargelang jouw noden of wensen. De uitrusting maakt zelfs indruk op Paris Hilton: een groot scherm, een knappe geluidsinstallatie, heldere ruiten, ...

Hybrid4

Onder de motorkap ligt geen kernreactor, maar een motor die binnenkort op de markt komt: de Hybrid4-aandrijflijn met een dieselmotor voor de voorwielen en een elektromotor voor de achterwielen.

Ten slotte introduceert Citroen na het eenspakige stuurwiel (DS) en het stuur met vast middenstuk (C4) ... het stuurwiel met een scherm in het midden.

Citroën DS5: Franse haute cuisine

Citroën pakt uit op autosalon van Brussel

Citroën C5: speciale serie Black Matt

Citroën C3/DS3: overstap naar microhybride

Citroën C5: gespierd en toch zuinig

Citroën Lacoste: ludiek prototype

Citroën C4 Picasso en Grand C4 Picasso: weer up-to-date

Citroën DS4: bijzondere Fransman

Citroën DS3 Racing: klaar voor verkoop

Citroën DS3 R3: sportieve genen