Alfa Romeo 4C Concept: verspreider van het Alfa-virus
Foto: © www.vroom.be
Vergeet even de breaks met dieselmotor en de ecologische stadswagens die momenteel het gamma van Alfa Romeo domineren. Laten we de geschiedenisboeken openen op de pagina's van de jaren twintig tot zestig. Het Italiaanse bedrijf stond toen voortdurend op de voorpagina, ofwel met zijn sportieve resultaten ofwel met sensationele nieuwigheden. De geest van Alfa ontstond in die periode, die gekenmerkt werd door wilde motoren en prachtige ontwerpen. Met de 4C wil Alfa het slapende virus van de Alfisti weer aanwakkeren.

Let op de uitspraak

"Quattro tchi": zo spreek je de naam van de nieuwe Alfa uit. De 4C moet de ingedommelde Alfa-fans wakker schudden. Voorlopig is het maar een concept, maar tegen 2013 volgt een seriewagen. We kunnen niet wachten!

Leuke eigenschappen

Motoren met een grote cilinderinhoud zijn niet meer in de mode. De knappe Alfa V6 is dood en begraven. Alfa concentreert zich nu op de viercilinders en drijft de 4C aan met dezelfde krachtbron als de Giulietta Quadrifoglio Verde, een 1.750 cc (een historische cilinderinhoud) met 200 pk.

De klank van een V6 moet je dus missen, maar Alfa keert terug naar de bron door deze sportieveling op de achterwielen aan te drijven en de motor centraal achterin te plaatsen. De 4C is maar vier meter lang en biedt plaats aan twee personen. Wat moeten we nog meer zeggen?

Door massaal aluminium en koolstofvezel te gebruiken, blijft het gewicht van het concept onder de ton (850 kg). Met 200 paarden presteert deze Alfa uiteraard prima: 250 km/u en 0 tot 100 km/u in 5 seconden.

De TCT-automaat met dubbele koppeling wordt overgenomen uit de MiTo en Giulietta. Ook het DNA-systeem, dat voor het eerst in de MiTo verscheen, is van de partij. Ter herinnering: het is een schakelaar waarmee je de auto kunt aanpassen naargelang de rijomstandigheden of je temperament.

Lijn

De 4C neemt stijlkenmerken over van de grote 8C. We kunnen onze glimlach niet verstoppen ... Voor het salon van Frankfurt werd de 4C getooid in de kleur die het Duitse wagenpark domineert: grijs. En dat staat hem zeer goed, moeten we toegeven.

Alfa Romeo: sportiviteit ten top met klavertjevier

Alfa Romeo MiTo: lenteschoonmaak

Alfa Romeo 4C Concept: het Cuore Sportivo is terug

Alfa Romeo Mito: nu ook met dubbele koppeling

Alfa Romeo op het salon van Brussel

Alfa Romeo TCT: dubbele koppeling op z?n Italiaans

Alfa Romeo Giulietta haalt vijf NCAP-sterren

Alfa Romeo Zagato TZ3 Corsa wakkert de vlam weer aan.

Alfa Romeo Montreal: de 8C van de jaren zeventig

Alfa Romeo Duettottanta: hergeboorte van klassieker