Borstkanker voert ex-missen naar de woestijn
Foto: © www.vroom.be
Tanja Dexters en Tatiana Silva duiken samen de Marokkaanse woestijn in. Van rallyrijder Freddy Loix kregen ze alvast enkele tips om zich niet vast te rijden met hun Skoda Yeti.

Dexters en Silva vormen een team in de Rallye Aicha des Gazelles, een orientatiewedstrijd die van 16 tot 30 maart gereden wordt in Marokko. Het is een pure vrouwenzaak: mannen mogen niet deelnemen. Snelheid is van geen tel, het draait om navigatie en het vinden van de kortste weg. De voormalige missen verdedigen in Marokko de kleuren van Skoda en Think-Pink, een vzw die meer aandacht vraagt voor borstkanker en het belang van screening.

Uit het hart

Tanja Dexters moest niet lang nadenken toen ze gevraagd werd. “Ik heb direct ja gezegd. Andere teams met puur commerciele doeleinden hadden mij al twee keer gevraagd, maar toen zijn we niet tot een overeenkomst gekomen. Met Think-Pink is het anders. Hier spreekt mijn hart en mijn zin voor avontuur. Dit is zonder vergoeding, puur voor het goede doel. Ik ga me natuurlijk wel amuseren, maar dit doe ik in de eerste plaats voor Think-Pink. Net als Tatiana.”

“Misschien is het zielig om te zeggen, maar meestal wordt je hart groter als je die kanker van dichtbij hebt meegemaakt”, vertelt Tanja Dexters. “Tatiana’s moeder is gestorven aan borstkanker, net als mijn beste vriendin. Dan denk je natuurlijk aan die persoon. Je rijdt in de eerste plaats voor die persoon en in de tweede plaats voor alle anderen die het ook meemaken.”

Voor Tanja is het haar eerste rally, Tatiana reed al mee in 2011. “Het is een heel bijzonder, menselijk avontuur”, zegt Tatiana. “Iedereen kan meedoen, maar er is wel een budget van 20.000 a 25.000 euro voor nodig. Als je kunt meedoen voor een goed doel, helemaal gesponsord, dan mag je dat niet weigeren, zeker niet als je er de tijd en de energie voor hebt.”

“Het leven is mooier met jou!”

Ze kenden elkaar nog niet goed. “We hebben wel een goede klik”, vertelt Tanja. “We zitten op hetzelfde pad, zijn allebei Miss Belgie geworden, hebben allebei meegedaan aan Expeditie Robinson (Tanja won en Tatiana werd halve finaliste, maar niet in hetzelfde jaar, red.) en hebben een hart voor de actie Think-Pink. Dit weekend heeft ze me nog een complimentje gegeven: “Tanja je bent eigenlijk een heel gemakkelijke, het leven is zoveel mooier met jou!”, zei ze in haar typisch Nederlands. Keilief! Fantastisch toch, als iemand dat zegt?”

“Dat we allebei Expeditie Robinson tot het einde hebben uitgezeten, is zeker een troef. We zullen niet zo snel geshockeerd worden. Dat tentje en het astronauteneten? Voor ons is dat luxe!”, aldus een zelfzekere Tanja. Zij gaat meteen voor de overwinning, Tatiana is tevreden met een podiumplaats.

Loix als leermeester

De ex-missen worden niet onvoorbereid in niemandsland gedropt. Ze volgden een navigatieweekend in Avignon en in de groeve van Lieze kregen ze een 4x4-cursus van niemand minder dan Freddy Loix. “Het is zeer belangrijk om altijd te stoppen op een plaats waar je opnieuw kunt vertrekken. Ook de communicatie tussen piloot en copiloot is van groot belang. De piloot kijkt vooral dichtbij, enkele meters voor de auto, de copiloot moet verder kijken”, aldus Loix. Hij toonde wat ze moeten doen in sporen, hoe ze obstakels moeten aanpakken, hoe een luchtfilter vervangen wordt en hoe een band gewisseld moet worden.

Angst

Een lekke band vervangen is de grote vrees van Tatiana. “Dat heb ik nog nooit gedaan. Het was mijn grootste angst bij de vorige rally. Ik was altijd aan het roepen “Niet te hard, wees voorzichtig, ik wil geen lekke band!” Dat betekent veel tijdverlies en als het niet lukt om te vervangen, moeten we assistentie inroepen, wat veel punten kost. Een wiel zelf wisselen, vind ik afschuwelijk. Ik ga ervan uit dat het niet zal gebeuren.

” Tanja – die lang geleden wel eens een band heeft vervangen – vindt het een noodzakelijke vaardigheid. “Ik sta graag mijn mannetje en wil niet als een ‘onnozele geit’ staan wachten tot iemand even mijn wiel komt vervangen. Als je een rally rijdt, moet je dat kunnen.”

Skoda: drie nieuwe modellen tegen 2012

Skoda Felicia: voorsmaakje

Skoda Octavia en Superb: vierwielaandrijving en automaat

Skoda Rapid: prijsbreker tussen Fabia en Octavia

Skoda Superb 1.6 CRTDI: nieuwe instapversie

Nieuwe Skoda Octavia: een trapje hoger

Skoda Fabia Greenline: 2.006 km met één tank

Skoda Octavia 1.2 TSI: less is more

Skoda Fabia Combi en Roomster Greenline: zuinig als een kameel

Nieuwe Skoda Fabia verrassing !