Aviapartner vraagt schuldenherschikking
Om gedwongen ontslagen te vermijden wordt bij Aviapartner gesleuteld aan een reeks zachte maatregelen.belga
Foto: © HERWIG VERGULT
Aviapartner onderhandelt met de vakbonden over inleveringen en arbeidstijdverkorting. Aan de banken wordt dan weer een herschikking van de schulden gevraagd.

van onze redacteur



De spanning in en rond het dienstenbedrijf Aviapartner was gisteren te snijden. Aviapartner, actief op 31luchthavens in vijf Europese landen en goed voor 6.440 werknemers, is op verschillende fronten in onderhandeling om het bedrijf uit de wurggreep te halen. Aan het personeel wordt een reeks toegevingen gevraagd om het bedrijf aan te passen aan het sterk gekrompen werkvolume. Kaderleden, aandeelhouders en bankiers zouden eveneens hun duit in het zakje doen.

Aviapartner lichtte de ondernemingsraad vorige vrijdag in over de financiële wurggreep waarin het zit en vroeg om tot een onderhandelingstraject te komen dat vandaag klaarheid zou moeten brengen over het te volgen traject. Maandag was er overleg over het dossier met de luchthavenbeheerder Biac, dinsdag waren er contacten met de Vlaamse regering. Gisterennamiddag en -avond waren er nog altijd aftastende gesprekken met de vakbonden. Er is in deze fase niet eens overeenstemming over wat kan gesproken worden. De vrees voor ontsporingen aan de vooravond van het krokusverlof was groot.

Luchtvaartspecialisten zeggen dat Aviapartner vooral in het segment van de cargo hard wordt getroffen, maar ook het segment passagiers staat onder druk. De groep verloor de jongste tijd ook enkele belangrijke contracten, onder andere met Swiss, wat de malaise nog vergroot. De terugval van de activiteiten heeft de groep financieel uit balans gebracht. Aviapartner werd in 2005 overgenomen door de Britse private equityspeler 3i in een met schulden gefinancierde transactie.

Het bedrijf is vandaag niet in staat om zijn financiële verplichtingen na te komen. Aan een bankensyndicaat wordt een schuldenherschikking gevraagd. Dat syndicaat vraagt dan weer een inspanning van de aandeelhouders en een leefbaar zakenplan. Voor dat laatste is dan weer een sociale ronde nodig. Daarbij wordt niet zozeer gemikt op afvloeiingen maar op het drukken van de loonkosten en het verhogen van de flexibiliteit. De bonden zijn geschrokken van het vergaand karakter van de voorstellen. Aviapartner werkt nu al met een regime van sterke economische werkloosheid. Ook bij concurrent Flight Care is dat het geval.

Volgens betrokkenen heeft 3i zijn investering in het bedrijf al afgeschreven. 3i wou geen commentaar geven op het dossier. Toch hebben insiders er hoop op dat het met de banken tot een akkoord komt. Een van de belangrijke Belgische banken die in 2005 de overname hielpen financieren is KBC Groep. Verantwoordelijken bij de bank wilden gisteren geen commentaar geven.

Op de luchthaven volgt men de ontwikkelingen met enige bezorgdheid. Er zijn nu slechts twee spelers in Zaventem en niemand heeft er belang bij dat een van hen wegvalt. Europa legt trouwens op dat er minstens twee afhandelaars op een luchthaven actief moeten zijn. Van dat gegeven heeft Aviapartner in het verleden gebruik kunnen maken om in Zuid-Frankrijk en Italië belangrijke activiteiten uit te bouwen.

Over de omvang van de inlevering wordt voorlopig zedig gezwegen. Sommigen wezen erop dat ook de kaderleden hun duit in het zakje zullen doen. 'Er komen geen bonussen over 2008.' Sommige vakbonden vonden gisteren dat men eerst zicht moet krijgen op het geheel vooraleer precieze toegevingen te doen. Volgens insiders is een herfinanciering van de overnameschulden noodzakelijk om de financiële continuïteit te verzekeren.