Revolutie in de muziekmarkt

300.000 Belgen op Spotify

De muziekdienst Spotify verovert België stormenderhand. In drie maanden sloten 300.000 Belgen zich aan, vernam 'De Standaard'.
300.000 Belgen op Spotify

Van onze redacteur



Precies drie maanden geleden lanceerde het Zweedse bedrijf Spotify zijn aanbod in België. Spotify laat gebruikers op hun pc luisteren naar muziek uit een bibliotheek van vijftien miljoen nummers. Betalende gebruikers kunnen de liedjes ook beluisteren op mobiele apparaten.



Min of meer gelijktijdig kwamen Deezer en het minder bekende Simfy op de Belgische markt. Maar de eerste cijfers suggereren dat Spotify een enorme voorsprong heeft genomen, met 300.000 gebruikers. Daarvan zouden er 15.000 gebruik maken van een betalend aanbod (voor 5of 10 euro per maand), de rest zijn gratis gebruikers.



Spotify wil de cijfers niet bevestigen, maar laat wel weten dat de lancering in België 'de verwachtingen overtreft'. Wereldwijd heeft Spotify nu 10 miljoen gebruikers. Daarvan maken er 3miljoen gebruik van een betalende formule.



Het cijfer van 300.000 wordt wel bevestigd door verschillende bronnen bij de platenmaatschappijen. Patrick Busschots, ceo van Universal Music Belgium, noemt die doorbraak 'spectaculair'. 'Als we kunnen vergelijken met wat in Zweden is gebeurd, dan zijn de overgrote meerderheid van die gebruikers mensen die vroeger hun muziek illegaal downloadden', zegt Busschots. Volgens Busschots is er geen negatief effect op de cd-verkoop en is in dezelfde periode de digitale verkoop op iTunes gestegen.



Facebook



Spotify heeft amper een campagne gevoerd om zijn dienst in België te lanceren. Het Zweedse bedrijf ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer