Schlagerfestivals doen het beter dan schlagers

Dans met mij tot morgenvroeg

Dat de schlagerfestivals dezer dagen zo populair zijn, móét toch betekenen dat een deel van het Vlaamse publiek dol is op warme, volkse muziek in de eigen taal. Maar waarom hoor je die dan zo weinig op de radio?
Dans met mij tot morgenvroeg
© Photo News

Het is dezer dagen feest in Hasselt, waar in de Ethias Arena het Schlagerfestival plaatsvindt. Willy Sommers, Jo Vally, Sam Gooris, de ‘ster van het moment' Christoff en de verse Hollandse vedette Frans Duyts zijn maar vijf van de dertien namen die de volle zaal laten meezingen en de polonaise laten dansen. Als in Vlaanderen de narcissen uit de grond schieten, lijkt het wel de tijd te zijn voor schlagers.



Twee jaar geleden stond Will Tura, die géén schlagerzanger is, ook op de affiche in Hasselt. ‘Wat een sfeer, wat een ambiance! Tienduizend mensen die meezongen met ‘Mijn winterroosje' en met ‘Het kan niet zijn'. Dat genre is de jongste jaren helemaal terug. Waarom? ‘Omdat het moeilijke tijden zijn. Mensen willen zich een avond uitleven. Ik heb daar respect voor.'



En het gaat niet om oudemensenpret. Jo Vally, die al 33 jaar in het vak staat, stelt dezer dagen met verbazing vast dat jonge mensen op zijn Facebook-account schrijven dat ze naar zijn muziek luisteren. ‘Ze schrijven dat ze mijn nieuwe single goed vinden. Ik weet wel dat jonge gasten mijn platen waarschijnlijk niet zullen kopen, maar het is wel duidelijk dat ze zich amuseren met deze muziek.'



En het voorbeeld van Hasselt, waar het Schlagerfestival zeven jaar geleden van start ging, heeft navolging gekregen. Steeds meer stadsbesturen vinden zo'n schlagerfeest een goeie investering. Onder meer Roeselare, Londerzeel, Tienen, Turnhout, Oostende en Schelle zijn al op de trein gesprongen. ‘We organiseerden vorig jaar voor het eerst een schlagerfestival in plaats van een kermis en het succes was overrompelend', zegt de organisator van het Genker Festival. In Gent verkocht het eerste Festival van de Ambiance vorig jaar meteen 6.000 tickets. De tweede editie van de Euroschlagerparade in Brugge, met het stadsbestuur als partner, was dit jaar meteen uitverkocht.



De kassa rinkelt. Hugo Foets van het artiestenbureau King Entertainment zegt dat de omzet van het schlager-segment de voorbije drie jaar verdubbeld is. ‘We programmeren nu alleen al zes festivals die in de eerstvolgende maanden plaatsvinden. De schlager is echt hot : de mensen omarmen die volkse sfeer in de eigen taal.'



Een beetje verrassend, want verkeert het Vlaamse ‘populaire lied' – het woord ‘schlager' verwijst naar een veel specifieker deelgenre – niet al jaren in een kommervolle toestand? Toen het VTM-programma Tien om te zien er in 1999 mee ophield, verloor dat marktsegment zijn belangrijkste etalage. Sindsdien is het aantal ‘grote hits' karig. In de lijst van 100 best verkochte singles van 2011 stond welgeteld nog één Vlaamse single (‘Waar is da feestje'). ‘Populaire liedjes blijven nu meestal in de onderste regionen van de charts hangen', zegt Sam Jaspers van Ultratop.



Beeld



Pakweg tien jaar geleden zag het er somber uit voor het Vlaamse ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer