Jonge ondernemer moet zelfs investeerders weigeren

Belgische drop-out scoort in Silicon Valley

Hij is amper 23jaar oud en haalde in San Francisco zomaar even 1,1 miljoen dollar op. De Limburgse internet-ondernemer Davy Kestens krijgt de steun van enkele grote jongens voor zijn bedrijfje Twitspark. En dat voor een zittenblijver en een drop-out.
Belgische drop-out scoort in Silicon Valley

Van onze redacteur



Een Westmalle Trippel in hartje San Francisco. Zo klinkt een Belg op succes in de zonovergoten Bay Area. Maar Davy Kestens had het afgelopen weekend ook iets te vieren: hij was in de Valley op zoek naar geld, hij vond er 1,1 miljoen dollar. Dan kan er al eens een overprijsd biertje af.



In september van vorig jaar startte Kestens Twitspark, een platform waarmee bedrijven Twitter-gesprekken kunnen opstarten, opvolgen en archiveren. Zo maken ze van Twitter een krachtige vorm van online-klantendienst. Oorspronkelijk ontwikkelde Kestens het platform voor zichzelf, om het getweet over zijn onderneming Ghostbloggers op te volgen. Tot het reclamebureau DDB er zijn oog op liet vallen. Twitspark leek hen perfect voor een project dat het bureau voor Volkswagen uitvoerde. Dat deed bij Kestens een lamp branden: Twitspark zou wel eventjes erg succesvol kunnen worden.



Flowers in your hair



Wie naar Kestens zijn kantoor in San Francisco belt, krijgt eerst een wachtmuziekje te horen. Het is er eentje uit de animatieserie 'Pinky and the Brain', over twee muizen die de wereld willen veroveren. Toepasselijk, want laat de ambitie van Twitspark nu exact dezelfde zijn. Het is om die reden dat Kestens naar Californië trok. De technologiewereld verover je immers niet vanuit het Limburgse Herk-de-Stad. Dan is Silicon Valley de place to be.



'Je kan vanuit België wel een succesvol idee lanceren', zegt Kestens. 'Maar als iemand in de VS dan met hetzelfde idee komt, dan lukt het niet.' Hij verwijst naar Netlog, oorspronkelijk een succesvol Belgisch internetbedrijf, maar nadien gruwelijk uit de markt geduwd door het Amerikaanse Facebook.



De eerste trip naar San Francisco ondernam hij in november van vorig jaar. Hij werd er op sleeptouw genomen door Sebastien de Halleux, nog zo'n Belg die het in de Valley heeft gemaakt. Zijn gamesbedrijf Playfish werd uiteindelijk door entertainmentgigant EA gekocht. De Halleux stelde Kestens voor aan de fine fleur van de technologiewereld.



Al was het toen nog niet eens de bedoeling om naar geld te zoeken. Kestens wilde vooral ervaring opdoen ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer