KLIMAATAMBASSADEUR SERGE DE GHELDERLE KOCHT eeN VAN DE EERSTE TESLA ROADSTERS IN BELGIE

De Apple onder de auto's

De eerste Tesla's zijn gearriveerd in ons land. Dat zijn hippe en ultrasnelle sportkarren en ze rijden op elektriciteit. Serge de Gheldere, de Vlaamse klimaatambassadeur van AlGore, was een van de eerste Belgische kopers, want zo'n babe magnet is ook goed voor het klimaat. Wij reden, pardon zoefden, mee met hem.
De Apple onder de auto's
Koen Bauters

‘De motor draait al', antwoordt Serge de Gheldere als ik hem licht opgewonden vraag hoe ik zijn pas aangekochte elektrische Tesla sportauto moet starten. Vreemd, niets te horen en dat voor een roadster die minder dan vier seconden nodig heeft om tot 100 kilometer per uur op te trekken en makkelijk een topsnelheid haalt van 210 kilometer per uur. Waar is het geloei en gebrul van de motor? Het klinkt onnozel, maar een van de opties bij deze auto is het nagebootste geluid van een loeiende motor. De oranje auto, die bijna 110.000 euro kostte, heeft ook maar twee pedalen: eentje om mee te remmen en een ander om gas te geven. Een ontkoppelingspedaal is niet nodig, want er zijn geen versnellingen.



Dit is een buitengewoon hippe sportauto, gemodelleerd naar de Lotus Elise. Als je op het knopje met ‘D' van drive drukt, kan je vooruit. Neen, knal je vooruit. Voordat ik het in de gaten heb, rij ik sneller dan 100 kilometer per uur. De vrouwenstem van de gps lijkt er ook van te schrikken, want ze waarschuwt me dat ik boven de toegelaten snelheid van 70kilometer per uur rij. ‘Maar je kan die optie ook afzetten', lacht Serge de Gheldere naast me. De auto is, zoals het een sportauto betaamt, hard afgeveerd en rijden ermee geeft een gocart-gevoel. Je scheurt laag over het asfalt.



Op het eerste gezicht lijkt het vreemd dat een klimaatambassadeur en milieugoeroe als Serge de Gheldere zo'n dure en snelle sportauto koopt en zijn Toyota Prius doorgeeft aan zijn echtgenote. Hij zou ook niet graag hebben dat deze reportage hem herleidt tot een snoeverige macho in midlifecrisis die graag met een snelle auto onder zijn kont rijdt. Maar zijn aankoop is eigenlijk heel logisch en het sluit helemaal aan bij zijn filosofie en die van het Californische bedrijf Tesla.



Deze auto's zijn niet alleen goed voor het humeur, ze kunnen ook het klimaat mee helpen redden. Elektrische auto's stoten geen CO2 en vervuilende deeltjes uit. Het is de meest milieuvriendelijke auto die er nu is, en moet de strijd aangaan tegen de verbrandingsmotoren die een ecologische ramp dreigen te veroorzaken. Een ecologisch nadeel van elektrische auto's is wel dat de productie van elektriciteit zelf niet altijd even milieuvriendelijk verloopt, bijvoorbeeld in steenkool- of kerncentrales.



‘Ik wilde deze roadster eerst ook niet kopen, maar het modelS ( een vierdeurs gezinsauto die 35.000 tot 40.000 euro zal kosten, red. ) komt pas over twee jaar op de markt. Ik heb met Tesla afgesproken dat ze deze overnemen als het S-model wordt geleverd.'



De Gheldere kocht zijn Tesla gewoon via het internet. ‘Je kan ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer