Vlaamse Opera brengt 'Rumor', naar tekst van filmscenarist Guillermo Arriaga

Cinema in de opera

Mexicaanse bloedwraak in een Duits jasje, dat is 'Rumor', een opera van de Duitse componist Christian Jost naar een tekst van de filmscenarist Guillermo Arriaga ('Amores perros').
Cinema in de opera
Split-screen op het podium: vijf hokken, vijf handelingen. Annemie Augustijns
Van onze medewerker



Guillermo Arriaga is een begrip als de auteur van de veelgelaagde en inventieve scenario's voor de films van de regisseur Alejandro Gonzalez Iñarritu, waaronder Amores perros , 21 grams en Babel .



Zijn novelle Un dulce olor a muerte uit 1994 werd opgepikt door de Duitse componist Christian Jost, die het voor de Vlaamse Opera omsmeedde tot de opera Rumor . Het verhaal speelt in een Mexicaans dorp, waar de jonge Ramon het lijk van de al even jonge Adela ontdekt. De vondst ontreddert het dorp en zet een stroom van geruchten in gang.



Ramon wordt verondersteld Adela's geliefde te zijn en laat zich meesleuren in de op hol geslagen geruchtenmolen. Een destructieve spiraal is in gang gezet en Ramon voelt de plicht op zijn schouders om bloedwraak te nemen.



Het lijkt archetypisch Latijns-Amerikaans: de gesloten dorpsgemeenschap, de mechanismen van machismo, gekrenkte eer en wraak. Maar het valt op dat de makers allerminst de couleur locale opzoeken. Rumor wordt in het Duits gezongen, wat al wat afstand schept.



Daarnaast zijn de vijftien scènes in een vernuftige structuur georganiseerd. Het tijdsverloop springt heen en weer tussen flashbacks en de gebeurtenissen na de ontdekking van het lijk. Bovendien wordt ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer