Topman Craig Mundie over fouten en successen

De strateeg van Microsoft

Craig Mundie heeft geen gemakkelijke job. Als chief research and strategy officer moet hij bepalen welke technologische richting Microsoft, het grootste softwarebedrijf ter wereld, inslaat. In een wereld waar fenomenen als social networking, 'apps' en 'the cloud' plots vanuit het niets opduiken. Ondertussen moet hij ook nog eens Bill Gates doen vergeten, de man die tot 2008 de grote lijnen uitzette.
De strateeg van Microsoft
Craig Mundie bedient een Surface-computer, ingebouwd in een tafel. 'Als ik terugkijk, hadden we die technologie beter kunnen verpakken.'
Pieter-Jan Vanstockstraeten © PIETER - JAN VANSTOCKSTRAETEN
Sinds vorige herfst heeft Microsoft nog eens een echte hit: Kinect. Een camera die toelaat dat je Xbox 360 spelletjes aanstuurt met lichaamsbewegingen, dus zonder een controller. Het apparaat verkoopt momenteel als zoete broodjes. Maar volgens Mundie is het veel meer dan gewoon een populair randapparaatje voor zijn spelconsoles: het is de eerste stap naar een nieuwe, meer natuurlijke manier om computers te bedienen. We praten met de technologieveteraan (40jaar in de computerbusiness, waarvan de helft bij Microsoft) over Kinect, over mobiele telefoons, sociale netwerken, het succes van de Apple iPad en de concurrentie met Google.



Hoe centraal staat de pc nog in de strategie van Microsoft?



'Wel, personal computing blijft belangrijk. Maar het concept is geëvolueerd. Toen de pc werd geïntroduceerd, was het eigenlijk het enige apparaat om aan personal computing te doen. We zullen in de toekomst werken met een waaier aan apparaten, thuis en op kantoor. Die zullen elk een specifieke rol vervullen, en zullen worden gecoördineerd door diensten in de 'cloud'. Het meest persoonlijke toestel zal wellicht je telefoon zijn, die heb je zo goed als altijd bij je. Eén maat groter, maar nog steeds mobiel, zul je pads hebben, apparaten die vooral dienen om media, nieuws of webpagina's te consumeren. Daar nog boven heb je de traditionele laptop, die je toelaat om een aantal elementen van de traditionele desktop computer met je mee te nemen. Men vraagt mij vaak: waar past dan de desktop pc nog? En mijn antwoord is: de opvolger van de desktop is de kamer. Eén van de grote verschuivingen in de computerwereld is namelijk de manier waarop we met computers interageren. Wij noemen dat de verschuiving van een grafische gebruikersinterface (GUI) naar een natuurlijke gebruikersinterface of NUI. Dat betekent eigenlijk dat we de hele computerindustrie herontwerpen: hoe computers worden gebouwd, hoe je ermee interageert, waar en hoe je ze tegenkomt, en wat ze voor je kunnen doen. De kamer wordt de computer, en in de kamer zul je verschillende beeldschermen hebben. En de omgang met de computer wordt meer zoals de omgang met een persoon. Er zijn sensoren nodig die je zien en horen, en de computer moet veel meer autonoom taken gaan uitvoeren. In het verleden hebben we je steeds krachtiger werktuigen gegeven, maar je moest die werktuigen nog steeds zelf bedienen. Veel van onze research moet ons in die richting brengen van een computer als meer autonome assistent. Je ziet dat idee al opduiken in sommige van onze nieuwe producten. En wat tot nog toe het verst in die richting gaat, is Kinect op de Xbox. Dat is eigenlijk de eerste betaalbare natuurlijke gebruikersinterface van hoog niveau. En het werkt dus doorheen de kamer: je zit in een kamer, op een zekere afstand, het detecteert je en je interageert ermee. Dat is volgens mij de voorloper van de manier waarop mensen met computers zullen interageren.'



Hoe gauw zullen we Kinect of iets in die aard gebruiken ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer