De bedenkers van Arseus
Ook al controleert Marc Coucke rechtstreeks meer dan 11procent van de aandelen, het zullen Ger van Jeveren (midden) en Jan Peeters (links) zijn die bepalen waarheen Arseus gaat.Bart Dewaele
Foto: © Bart Dewaele
Marc Coucke, de co-oprichter van Omega Pharma, bouwde een kmo uit tot een Bel-20-bedrijf en is nu de bedenker van de nieuwe middelgrote groep Arseus, een specialist in de zorgsector. Het grote verschil met Couckes Omega van weleer is dat de uitbouw van Arseus in handen is van een operationeel gerichte manager, Ger van Jeveren, die bijgestaan wordt door de financiële specialist die Omega Pharma naar de beurs bracht, Jan Peeters. Hun strategie? 'Overnemen en uitbouwen'. De mate van beurssucces wordt meteen bepaald door de mate van succes in het overnamespel.

Ger Van Jeveren (47), die zijn bedrijf Fagron -een van de bouwstenen waarrond Arseus is gebouwd- in 2000 aan Omega Pharma verkocht, ziet de beursgang als een kans om zijn 'schoonmoederrol' te reduceren en op een zelfstandige manier de distributeur van producten en diensten voor apothekers, ziekenhuizen en tandartsen aan de man of vrouw te brengen.

Van Jeveren was voor hij Fagron oprichtte aan de slag als commercieel directeur van Pharbita Generics (Medicopharma) en werd na de verkoop van Fagron country manager voor Omega Pharma Nederland en Duitsland, om in 2003 business unit manager te worden van Fagron. Daar is hij sinds 2006 ceo. Van Jeveren heeft de reputatie sterk operationeel gericht te zijn en -het klinkt wat on-Hollands- eerder in communicatie zwak te scoren.

Van Jeveren wordt geflankeerd door Jan Peeters, een oudgediende van Omega Pharma die in 1993 financieel directeur werd van Omega Pharma en de beursgang begeleidde. De Antwerpenaar komt wat flamboyant over en staat bekend als een sterke financiële geest die goed de waarde van een bedrijf kan inschatten. Zijn jaren als deputy chief executive officer bij Omega Pharma -met onder meer zijn jaren in het probleemland Frankrijk- waren verre van een succes. 'Maar als financiële man (een rol die hij weer speelt sinds 2006, red.) is hij bij de besten', zegt een persoon vertrouwd met Peeters.

Arseus, dat het gros van zijn omzet in België en Nederland boekt, profileert zich als een defensief aandeel. De dienstverlener aan de gezondheidssector staat voor een operationele cashflow van om en bij de 35miljoen euro. Het pluspunt is dat die operationele cashflow bovendien vrij voorspelbaar is.

De markt waarin het zich begeeft, is traag groeiend. Analisten gaan uit van 6% tot 7% jaarlijkse groei, maar meer voorzichtige schattingen spreken eerder van 3% tot 4%. Arseus stelt zich tot doel om, net als Omega Pharma gedaan heeft, de sector mee te consolideren door via overnames een Europees platform uit te bouwen.

'Daardoor krijgt het defensieve aandeel ook de karakteristiek van een meer speculatief aandeel', zegt een kenner. 'Welke overnames zullen gebeuren, tegen welke prijs, lukt de integratie? De kwaliteit van het management bepaalt het antwoord op deze vragen.'

Arseus, goed voor 1.354 werknemers, is het product van zo'n 35 -vaak erg kleine- overnames vanuit Omega Pharma. Het werd pas in 2006 opgericht als aparte groep, wier activiteiten de jongste jaren sterk gesaneerd werden. Het 'speculatief defensief aandeel' is daarmee ook een 'turnaround-verhaal'. De stroomlijning van de groep zorgde vorig jaar nog voor omzet- en winstdalingen. Pas sinds de eerste helft van dit jaar is er groei zichtbaar. De ommekeer is dus van recente datum.

2006 was goed voor een omzet van 277 miljoen euro en een zogenaamde 'rebitda' van 33miljoen (gezuiverd voor herstructureringskosten). Die omzet viel uiteen in vier divisies: Dental (39% van de omzet), Medical (17%), de magistrale bereidingen van Fagron (35%) en IT-diensten (Corlius, het vroegere Omega Soft, 9%).

De 'achterblijvende tak' van Omega Pharma haalde vorig jaar een omzet van 729 miljoen euro en is nog enkele maatjes groter. Arseus stelt zich tot doel om tegen 2010 een omzet van 500 miljoen euro te halen. Dat houdt een jaarlijkse groei, inclusief overnames, van 16% in.

Dit jaar zou Arseus moeten eindigen met een omzet van 300 miljoen. De eerste jaarhelft was al goed voor 146 miljoen omzet en een rebitda van 17miljoen, wat telkens 9,5% groei impliceerde.

Fagron, het bedrijf dat Ger van Jeveren in 1990 oprichtte, is wellicht het mooiste onderdeel. Het is goed voor 97miljoen euro omzet en een rebitda van 18miljoen. Het bedrijf heeft een dominante marktpositie in België en Nederland op het vlak van grondstoffen voor magistrale bereidingen voor apothekers. Die markt is laaggroeiend maar Fagron hoopt ook de stap naar de industrie te kunnen zetten door componenten -chemicaliën- in bulk aan te bieden.

Het bedrijf maakt werk van geografische expansie met de overname afgelopen juli van het Italiaanse Polichimica en eerder van Synopharm in Duitsland en Roig Pharma in Spanje. Maar dat belet niet dat het nog overwegend een Beneluxverhaal is, een markt waar overigens zo'n 7.000 apothekers actief zijn. Door geografische uitbreiding is het potentieel tot 100.000 gestegen.

Een van de concurrenten in de Benelux is ABC Chemicals, een onderdeel van Vemedia van Yvan Vindevogel, co-stichter van Omega Pharma. Fagron maakt niet alleen werk van snelle geografische uitbreiding maar ook van het aanbieden van eigen merkartikelen.

Ook Arseus Dental wordt omschreven als een beloftevolle entiteit. Deze afdeling stond afgelopen jaar voor 108 miljoen euro omzet en 10miljoen rebitda. Het is een samenraapsel van vennootschappen dat door een zware herstructurering is gegaan. Ooit wou Omega het nog verkopen, maar dat mislukte en van de nood is daarop een deugd gemaakt.

Ondertussen is zwaar gesaneerd en is de backoffice samengebracht in Waregem, in de zogenaamde 'piramide' langs de E17. Coucke kocht het gebouw enkele jaren geleden en waarnemers vroegen zich lange tijd af waar dat goed voor was. Ondertussen maakt Arseus nuttig gebruik van het vroegere vlaggenschip van Sofinal-Cotesa.

Dental is een belangrijke distributeur geworden van consumables (25% van de omzet) en vooral uitrustingsgoederen voor tandartsen (steriliseerapparatuur, stoelen, cad/cam-systemen) en allerlei toebehoren voor tandheelkundige ingrepen. Dental vervaardigt in Zwitserland ook tandprotheses. 'Bij een overname, waarbij je je producten- en dienstenpakket uitbreidt, heb je onmiddellijk synergie bij je bestaande klanten, terwijl je je bestaande backoffice kunt gebruiken', zegt een kenner. 'Het is een goed voorbeeld van de mogelijkheden van een zogenaamde buy and build-strategie.'

Peeters en van Jeveren hebben mogelijkheden te over om doelwitten uit te kiezen, want de markt is sterk gefragmenteerd. Toch zijn er enkele grote concurrenten zoals het Amerikaanse Henry Schein, het Finse Plandent (Planmeca) en het Franse Gacd.

Arseus Medical is eerder het kneusje van de groep. Het levert vooral consumables (zoals luiers voor volwassenen) en medische goederen (hospitaalbedden, rolstoelen, operatietafels) aan ziekenhuizen en rusthuizen. Medical is een samenraapsel van vennootschappen waarin hard gesaneerd werd, waardoor de omzet sterk onder druk kwam. De klanten van Medical betalen laat en het is een activiteit waarvan de toegevoegde waarde beperkt is. Ook hier is ruimte voor buy and build: de markt is gefragmenteerd, waardoor Medical zich nu in België al marktleider kan noemen.

Ten slotte is er Corilus, de IT-aanbieder voor de professionele gezondheidszorg (zoals apothekers). Corilus is het product van een tiental overnames en levert zowel software als hardware. Dat eerste levert een mooie cashflow op via onderhoudsabonnementen. Hardware is eerder een lagemarge-activiteit. De mogelijkheden van een Europese roll-out zijn beperkt doordat de wetgeving inzake terugbetaling van heelkundige diensten per land verschilt waardoor standaardisatie van de software bemoeilijkt wordt. Corilus bekleedt in België een dominante marktpositie.

Nathalie Sierens, analiste bij KBC Securities, schat de aandelenwaarde van Arseus (voor de uitgifte van nieuwe aandelen) op 265 miljoen tot 383 miljoen euro. Ze is daarmee conservatiever dan de Zwitserse bank UBS, die een aandelenwaarde tussen 336 miljoen en 424 miljoen euro ziet.

De beursgang wordt geleid door UBS en KBC, met ING als co-lead. (pdd)