Groeikuur voor Renault Grand Modus

Monovolume met maatje meer

Kleine monovolumes doen het minder goed op de markt. Ook de Renault Modus kende niet het verwachte succes. 'Dan plakken we er 16centimeter aan', redeneerde de constructeur, met als resultaat de Grand Modus. Hij is bijna zo ruim als de kaskraker Scénic, maar toch een flink stuk goedkoper.
Monovolume met maatje meer
De digitale instrumenten staan centraal in het dashboard. De reiziger achteraan kan meekijken.





Een succesformule kun je niet tot in het oneindige exploiteren. Dat heeft Renault moeten ervaren na de lancering van de Modus, de kleinste monovolume in zijn aanbod. Een aardig karretje, maar de wagen stond niet garant voor klinkende verkoopcijfers zoals voor de razend populaire compacte monovolume Scénic.



Je kunt de consument meeslepen in een nieuwe trend, maar de automobilist beseft ook dat een monovolume bovenal een praktische wagen moet zijn. En dat was de Modus eerste generatie onvoldoende. In een Scénic kun je nog een fiets kwijt, in een korte Modus gaat dat minder gemakkelijk. De Modus had dan ook nauwelijks meer troeven dan bijvoorbeeld een Renault Clio. Wie niet absoluut hoog in zijn wagen wil tronen met een uitstekend zicht op het verkeer, had geen voordeel aan de Modus. Vooral omdat de koffer te krap was.



Een groeikuur was de beste oplossing om de wagen aantrekkelijker te maken bij een ruim publiek. De Franse constructeur heeft het al eens voorgedaan met zijn grote monovolume Espace en, later, met de Scénic. Aan het bestaande koetswerk werd een aantal centimeter aangebreid, waardoor het merk een Grand Espace en een Grand Scénic kon aanbieden. De oefening is nu overgedaan met de Modus.



Meer dan bij de grotere broers betekenen de 16extra centimeters voor de Grand Modus (vanaf 13.200 euro) een belangrijke stap naar de volwassenheid. Van een leuk autootje is de Grand Modus geëvolueerd naar een gezinswagen. Hij is met zijn vier meter lang koetswerk bijna even groot als een Scénic (4,26 m). Maar ook de kleine Modus (vanaf 11.750 euro) is 8 centimeter langer geworden door de ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer