Berlijnse luchthaven mikt op Oost-Europa en Azië
Harald Wolf. rr
De nieuwe internationale luchthaven Berlin Brandenburg International moet van Berlijn de poort naar het Oosten maken.

luchtvaart

Van onze redactrice



De discussie duurt al meer dan tien jaar, maar nu is de kogel eindelijk door de kerk: Tempelhof, de historische luchthaven van het vroegere West-Berlijn, sluit eind oktober definitief de deuren. Dat is een tegenvaller voor onder meer Brussels Airlines, dat zowat de enige buitenlandse luchtvaartmaatschappij is die nog op Tempelhof vliegt (zie artikel hieronder). Wie na oktober nog naar Berlijn wil vliegen, zal landen op Tegel, de tweede West-Berlijnse luchthaven, of op de luchthaven Berlin-Schönefeld, die eigenlijk net buiten Berlijn gelegen is, in de deelstaat Brandenburg. In 1996 werd beslist om Schönefeld, de vroegere Oost-Berlijnse luchthaven, uit te bouwen tot de nieuwe en enige luchthaven van de Duitse hoofdstad: Berlin Brandenburg International (BBI). BBI moet tegen 2011 volledig klaar zijn en wordt vanaf die datum de enige luchthaven van de Duitse hoofdstad.

Inmiddels wordt volop gewerkt aan de nieuwe luchthaveninfrastructuur, maar ook aan de ontsluiting van de luchthaven. Want hoewel Schönefeld maar zo'n twintig kilometer verwijderd is van Berlijn, was de luchthaven tot voor kort relatief moeilijk te bereiken.

Dat is inmiddels al een pak gemakkelijker, zegt de Berlijnse minister ('senator') van Economie, Harald Wolf, die onlangs BBI kwam voorstellen en aanprijzen in Brussel. Vanop de luchthaven sta je, via de autoweg A113, op twintig minuten in het centrum van de hoofdstad. De bedoeling is dat passagiers binnenkort even snel van de luchthaven naar Berlin Hauptbahnhof, het nieuw centraal station van de hoofdstad, kunnen sporen.

De bouw van de nieuwe luchthaven vergt een investering van 2miljard euro, zei Wolf, met daarbovenop nog eens 600 miljoen euro aan investeringen voor de verkeersverbindingen, met onder meer het vervolledigen van de autowegverbinding en de bouw van een nieuw station. Bij de opening zal de nieuwe luchthaven een capaciteit van 25miljoen passagiers per jaar hebben, en die kan nog uitgebreid worden tot 40miljoen.

Dankzij de uitbouw van BBI en de sluiting van Tempelhof en Tegel komt er een einde aan de verdeling van het luchtverkeer naar Berlijn. Die is een gevolg van de historische scheiding van de stad. Maar de nieuwe luchthaven moet Berlijn ook meer inschakelen in het internationale, en vooral dan het intercontinentale, luchtverkeer. Vooral voor vluchten naar en van Azië wordt BBI interessant, zegt Wolf: 'Luchtvaartmaatschappijen die van Azië naar Europa vliegen zijn een uur vlugger in Berlijn dan in pakweg Frankfort, Schiphol of Parijs, doordat ze via een andere route kunnen vliegen. Ze winnen niet alleen een uur tijd, ze hebben er ook economisch voordeel bij doordat ze dan met één crew kunnen vliegen, in plaats van met twee.'

De luchthaven moet ook een nieuwe impuls geven aan de Berlijnse economie, die nog steeds minder snel groeit en met een hogere werkloosheid kampt dan het gemiddelde in Duitsland. De grootste sterkte van Berlijn is, nu al, de internationalisering van de stad, zegt Wolf. 'Wat we vooral willen en moeten uitspelen, is onze centrale ligging in het nieuwe Europa. Berlijn is een ideale gateway, een poort, tussen Oost en West. Maar ook andere steden, zoals Hamburg en Wenen, hebben de ambitie om die rol te spelen. Daarom moeten we ons echt op onze sterktes concentreren, zoals onze intensieve betrekkingen met Rusland en het groeiend belang van de Oost-Europese markten.'

'Berlijn is nu al de meest internationale en multiculturele stad van Duitsland, met een toenemende aanwezigheid van gemeenschappen die er ook voor de Tweede Wereldoorlog sterk aanwezig waren. Zo groeit de joodse gemeenschap opnieuw zeer sterk, door emigratie uit Oost-Europa en Rusland. Ook de Poolse gemeenschap wordt steeds groter. We willen dat multiculturele karakter behouden. Bedrijven die zich hier komen vestigen, vinden dat een van de belangrijkste troeven.'