AMSTERDAM - Het Nederlandse bouwbedrijf Ballast Nedam stapt noodgedwongen uit de bagger. De noodlijdende onderneming doet voor 210 miljoen euro afstand van zijn belang van een derde in baggerbedrijf Ballast Ham Dredging (BHD). Het kan zijn aandeel volgens een afspraak aan mede-eigenaar HBG, Hollandsche Beton Groep, verkopen.

Met de verkoop kan Ballast Nedam volgende maand een lening van 54 miljoen euro aan zijn obligatiehouders aflossen. De verzilvering van het belang levert dit jaar een boekwinst op van 60 tot 70 miljoen euro. Ook wordt de balans versterkt: de solvabiliteit, het vermogen om op lange termijn aan de financiële verplichtingen te voldoen, stijgt van 11 naar 20 procent. ,,Verkoop van de bagger was de meest voor de hand liggende keuze'', verklaarde bestuursvoorzitter Kottman in een toelichting.

Tot vorige maand wilde Ballast nog heel BHD inlijven. Het bouwbedrijf en HBG lagen sinds april overhoop over de eigendomsverhoudingen van de gezamenlijke baggerdochter. HBG was overgenomen door het Spaanse Dragados en dat bedrijf kwam vervolgens weer voor korte tijd in handen van het eveneens Spaanse ACS. Ballast maakte zich zorgen over BHD en eiste het belang van HBG op.

Kottman wilde koste wat het kost de baggerdivisie behouden wegens de mooie cijfers en de glanzende toekomst. Ballast maakte pas half augustus bekend genoegen te nemen met het gedeelde belang, omdat de positie van HBG inmiddels duidelijk was geworden door de overname van HBG door het Nederlandse BAM NBM.

Inmiddels is de directie van Ballast hard bezig het concern te saneren. Het bedrijf trekt zich grotendeels terug op Nederlandse bodem. Om de financiële situatie van Ballast verder te verbeteren schrapt het bedrijf nog eens 160 arbeidsplaatsen extra in Nederland. Bij een eerdere herstructurering dit jaar moesten er al honderd mensen uit. Daarvan zijn er al zestig opgestapt. Het gaat vooral om arbeidsplaatsen bij ondersteunende diensten. Die worden overbodig omdat de activiteiten in het buitenland grotendeels verdwijnen. In het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels 180 van de geplande 250 banen

geschrapt.