BRUSSEL - De 80ste editie van het Autosalon in Brussel, dat zondagavond de deuren sloot, was qua bezoekers geen al te beste uitgave. Zo daalde het bezoekersaantal met 7,3 procent ten aanzien van de vorige editie van het personenwagenssalon in 2000. De verkoopcijfers daarentegen vielen al bij al wel mee. Dat vernam BELGA zondag van woorvoerder Joost Caesemans van de automobielfederatie FEBIAC.
De Brussels International Motor Show 2002, beter bekend als het Autosalon, kreeg sinds de start op 17 januari 701.500 bezoekers over de vloer. Tijdens de recordeditie van 2000 waren dat er nog 756.900. Het eerste weekeinde van het salon kwamen er zelfs 20 procent minder bezoekers opdagen, volgens Caesemans een gevolg van de koopjesperiode die toen van start ging. De periode nadien verbeterden de bezoekerscijfers, maar het cijfer van de vorige editie werd nooit geëvenaard.

Dat heeft echter geen gevolgen gehad voor de tevredenheid van de exposanten op het autosalon, aldus nog de woordvoerder. ,,De sterke verkoopcijfers van nieuwe voertuigen in de laatste drie maanden van het afgelopen jaar hebben zich tijdens het salon voortgezet en zelfs nog geaccentueerd'', luidt het. ,,De saloncondities, die heel wat exposanten hebben gevoerd, zijn daar zeker niet vreemd aan''.

Concrete verkoopcijfers kon Caesemans echter niet noemen, en hij betwijfelt ook of er tijdens dit autosalon meer verkocht werd dan in 2000. Maar, met de voorspelde daling van de Europese automarkt met tien procent tegenover 2001 in het achterhoofd, zou de verkoop veeleer positief zijn uitgedraaid. In ons land zou de automarkt dit jaar overigens met 'slechts' vijf tot zeven procent achteruitgaan, aldus nog Caesemans.