BRUSSEL -- Het weekblad 'Journal du Samedi' kampt met financiële tekorten en zal op korte termijn dienen te verdwijnen indien er niet snel vijf miljoen wordt ingepompt. Dat hebben de hoofdredacteurs van het blad, Michel Bouffioux en Laurent Arnauts, meegedeeld in een persbericht.

'Journal du Samedi' werd in juni 1999 door journalist Michel Bouffioux (van Télémoustique) en advocaat Laurent Arnauts (bekend van de zaak Loubna Benaïssa) gelanceerd onder de naam 'Journal du mardi'.

In september 2000 kreeg het blad een nieuwe look, prijs (85 frank) en naam. Het blad bevat bijna geen reclame en rekent grotendeels op de steun van de overheid en op een oplage van 12.000 stuks.

Arnauts en Bouffioux, hoofdredacteurs en hoofdaandeelhouders van de nv Journal du Mardi, stellen dat het blad, ondanks de voordeliger formule sinds september (goedkoper papier, minder kleuren, hoger verkoopprijs), het hoofd niet boven water kan houden. Het blad slaagt er niet in te overleven zonder reclame-inkomsten, aldus het persbericht.

De verkoop is volgens Arnauts met 20 procent gedaald sinds juli, de verkoopsinkomsten kunnen de uitgaven niet dekken. De stichters trekken nu aan de alarmbel. ,,Zoals de zaken er voorstaan, kan enkel de Franse gemeenschap ons ter hulp komen in het kader van haar opdracht de vrijheid van meningsuiting te steunen in Franstalig België'', aldus Laurent Arnauts.

De hoofdredacteurs vragen zich af of men een ploeg van 50 journalisten, grafici en bedienden, die een onmisbare bijdrage leveren aan het democratisch debat, zomaar ten onder laat gaan enkel en alleen omdat het initiatief de adverteerder niet bevalt. Begin volgende week ontmoeten Arnauts en Bouffioux minister voor Mediabeleid Richard Miller van de Franse gemeenschap. Ze hopen dat hij hun antwoord kan geven op die vraag.