Vier zaakvoerders van de Kanaalweg, vlakbij het kruispunt Suska Berg, dagen het gemeentebestuur voor de rechter. Als gevolg van de aanleg van een rotonde lijden ze naar eigen zeggen serieus omzetverlies. Niet de schuld van de gemeente, geven de handelaars grif toe. Wel nemen de zaakvoerders het het plaatselijk bestuur kwalijk dat het weigert een alternatieve route - de Opperweg - open te stellen, zodat de klanten hun zaak toch kunnen bereiken.

De werken op de Beringersteenweg zijn al veel langer aan de gang, maar sinds begin van deze maand werkt aannemer NV Kebro uit Meeuwen-Gruitrode aan de aanleg van een rotonde ter hoogte van Suska Berg. De firma heeft zestig werkdagen de tijd, maar de handelaars van Suska Berg zijn er niet gerust in.

,,Met de winter en de feestdagen voor de deur zouden de werken wel eens heel wat langer kunnen duren dan drie maanden'', vreest zaakvoerder Hugo Dewaele van Multi Import. ,,Het zou wel eens eind maart kunnen zijn voor de rotonde helemaal afgewerkt is''.

Door de werken is de omzet van de handelaars gevoelig gedaald. Hugo Dewaele heeft het over een omzetverlies van 30 procent. ,,De klanten, die hier al (te voet) geweest zijn, laten zich geen tweede keer vangen'', bedenkt Dewaele, die vreest dat de ergste klappen nog moeten komen.

,,Vooral de voedingszaken, met bederfbare producten, beleven moeilijke tijden. Hamburgerketen Mac Donalds heeft zijn conclusies al getrokken en heeft de zaak gesloten''.


Omleidingsweg
Om hun bereikbaarheid enigszins te garanderen, vroegen de getroffen handelaars het gemeentebestuur om de Opperstraat, een zijstraat van de Beringersteenweg, open te stellen.

,,Op die manier kunnen klanten een omweg van 5 km vermijden'', verklaart Dewaele. ,,Wij hebben het schepencollege voorgesteld het principe van plaatselijk verkeer in te voeren met een 30 km per uur-beperking, een (tijdelijke) verkeersdrempel en een tonnagebeperking, kwestie van de bewoners te sparen. Het volstaat een van de drie betonnen paaltjes, die de doorgang verhinderen, te verwijderen. Vroeger, tot voor twee jaar, was de weg trouwens open. Voor het eerst in 15 jaar gingen alle 22 handelaars van Suska Berg unaniem akkoord met ons voorstel''.

,,Schepen van openbare werken Lode Schops beloofde ons nog vorige week dat de Opperstraat zou open gaan. Hij heeft die belofte gedaan op de middenstandsraad. De verkeerscommissie ging akkoord. Nu blijkt dat de straat om een of andere duistere reden toch niet open mag. Het schepencollege zou zich verzet hebben, maar een officiële reden is nooit gegeven''.

Dewaele heeft geruchten opgevangen als zou men vrezen dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Mogelijk is er ook burenprotest, maar daarvan is hij niet op de hoogte. De pijltjes naar de betrokken zaken staan er ondertussen wel, maar (voorlopig ?) is er geen doorkomen aan.


Klacht
,,Wij hebben alle mogelijke moeite gedaan om een oplossing te vinden'', merkt Dewaele op. ,,Nu rest ons enkel nog een rechtsgeding. Niet prettig voor ons, ook niet voor de gemeente: het kost ons immers allebei geld''.

De indieners van de klacht zijn zich ook bewust van het risico dat zij zich de woede van het gemeentebestuur op de hals halen. ,,Wat als de gemeente hier een hoop zand kiepert en die een tijdje laat liggen ?''. Toch meent Dewaele dat het niet zo'n vaart zal lopen. ,,Wij hebben het volste vertrouwen in de goede wil van het gemeentebestuur''.

Ondertussen is wel klacht ingediend door vier handelaars van de Kanaalweg: autohandel Tip Top Parts, tapijtenzaak Baeten-Ceyssens, Tuincentrum Reynders en verfhandel Multi Import. Zij vragen de openstelling van de Opperweg als omleidingsweg en de garantie van volledige bereikbaarheid van de G. Gezellelaan. Nu zijn daar vijf handelaars afgesloten van de buitenwereld, eveneens door wegenwerken. De zaak wordt vandaag behandeld voor de rechtbank van eerste aanleg in Hasselt.