De jaarlijkse kampeerrally van de Internationale Federatie voor Camping en Caravanning (IFCC) komt naar België. In augustus 2002 veranderen de terreinen van Flanders Expo Gent in een mega-camping. Om de duizenden kampeerfanaten van voldoende eten en drinken te voorzien, wordt in één van de expohallen een immense 'vakantie-supermarkt' uit de grond gestampt. De Mechelse firma Huyghebaert levert de merknaam en de know-how.

De internationale kampeermeeting van de IFCC vindt elk jaar plaats in een ander land. Vertegenwoordigers van kampeer- en caravanclubs uit 58 landen komen bij die gelegenheid samen om in een internationaal gezelschap van 'geestesgenoten' een originele vakantie te beleven. De plaatselijke organisatoren zorgen voor culturele, sportieve en folklorstische evenementen, en organiseren excursies ter verkenning van het gastland.

Het is al een kwarteeuw geleden dat het evenement nog eens in België plaatsvond. De laatste keer was dat in recreatiedomein Het Zilvermeer in Mol. En nu komt het campingcircus dus naar Gent, ter gelegenheid van de 700ste verjaardag van de Guldensporenslag. De initiatiefnemers van de Vlaamse Kampeer- en Caravanningfederatie (VKCF) verwachten 3500 caravans en 10.000 gasten op de terreinen van Flanders Expo.


Krachttoer
Om al die kampeerfanaten tijdig van een natje en een droogje te kunnen voorzien, plannen de organisatoren in hal twee van de Expo een gigantische ,vakantie-supermarkt'. In een recordtijd van 48 uren worden duizend vierkante meter naakt beton getransformeerd tot een warenhuis, dat na tien dagen opnieuw wordt afgebroken.

,,Een krachttoer die bij mijn weten uniek is in Europa'', zegt project-manager en Mechelaar Luc Symons. ,,Dit initiatief vraagt een enorme investering en een professionele aanpak. Daarom hebben we van meetaf aan een beroep gedaan op mensen met ervaring in de distributiesector en met de financiële middelen om het project op gang te trekken.''

Die mensen vonden de organisatoren in de Mechelse firma Huyghebaert, voedingsdistributeur en bekend van de 'Prima'-winkelketen. Huyghebaert levert de merknaam voor de supermarkt --die 'Prima-FICC-Shop-2000' gedoopt werd--, financiële en logistieke ondersteuning en toegang tot alle Prima-leveranciers.

,,De meeste van onze toeleveringsbedrijven waren onmiddellijk enthoesiast'', zegt Kris Van den Eede, commercieel directeur bij Huyghebaert. ,,Dit project biedt ze dan ook de kans om hun (Belgische) producten kenbaar te maken bij een groot internationaal publiek.''

Van den Eede en Symons zijn overtuigd van het commercieel succes van hun vakantiesupermarkt. ,,De shop op de FICC-site in Lincoln (VS) scoorde een omzet even groot als de gezamenlijke omzet van drie plaatselijke supermarkten. We hoeven ons dus wellicht geen zorgen te maken over de financiële afloop van het project.''

  • Meer info via internet: www.prima-ficcshop-2002.be.