Luchtvaartmaatschappij Sky Service opereert vanop het vliegveld van Wevelgem en ondervindt helemaal geen negatieve gevolgen van de terroristische aanslagen in New York van 11 september. Luc Olivier van Sky Service is er zelfs van overtuigd dat de veiligheid op de Wevelgemse vlieghaven groter is dan op de nationale luchthaven in Zaventem.

Sky Service concentreert zich vooral op de zakenluchtvaart en beschikt daarvoor over veertien toestellen. Momenteel wordt niet op Amerika gevlogen.

,,Wij ondervinden geen invloed van de verschrikkelijke gebeurtenissen die de hele luchtvaartsector treffen. De eerste dagen kregen we enkele telefoontjes van ongeruste klanten maar annulaties waren er niet. De zakenluchtvaart is ook veel beter controleerbaar. Wie het vliegtuig chartert, weet in principe ook wie mee in het toestel zit'', legt Luc Olivier uit.

,,Door de kleinschaligheid van de Wevelgemse luchthaven is die ook heel doorzichtig en veilig. Iedereen kent er iedereen. Wanneer een vreemde zich op de tarmac bevindt, is iedereen onmiddellijk alert. We moeten de zaken ook niet overdrijven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er in Wevelgem een vliegtuig gekaapt wordt of een hangar in brand wordt gestoken'', relativeert Olivier.


Polis
Dominiek Deman merkt wel op dat de algemene verhoging van de verzekeringspolissen ook de Sky Service-toestellen treft: ,,Wij kennen onze klanten bijna persoonlijk zodat de in- en uitchecktijden beperkt blijven. We zorgen er ook telkens voor dat alle administratie perfect in orde is zodat er ook op andere luchthavens geen tijd wordt verloren.''

Deman geeft wel toe dat bedrijven de groepsvluchten (incentives) naar het buitenland naar een latere datum verschuiven maar denkt dat dat slechts tijdelijk is.

,,De moderne manager bekijkt het zakenvliegtuig echt als een werktool, dat zijn flexibiliteit en levenskwaliteit verhoogt. Bedrijven moeten het reispatroon van hun managers eens grondig durven te evalueren en alle kosten en uren rekenen. Vaak merken ze de enorme voordelen van een zakenvlucht. Sky Service organiseert zakenvluchten op maat van de klant, ook naar moeilijke bestemmingen, en dat is precies de sterke kant van de zaak. Dat het personeel in de cockpit van het toestel even competent is als bijvoorbeeld Sabenapersoneel, is evident'', stelt Olivier nadrukkelijk. (VLW)