De komende jaren wordt in de stedelijke concertzaal De Bijloke 11,9 miljoen euro geïnvesteerd. Tegen 2005 worden alle nevenaccommodaties en omliggende gebouwen aangepakt. Architect Oswald Van de Sompel omringt de middeleeuwse concertzaal met hedendaagse constructies waarin zowel artiesten als bezoekers zich goed moeten voelen.

,,We krijgen 670.000 euro van Gent en 37.500 euro van de provincie als werkingsmiddelen. We hebben 750.000 euro aan de Vlaamse Gemeenschap gevraagd. Zoveel zullen we wel niet krijgen, maar we rekenen op een stevig bedrag. Met dat geld kunnen we de concertreeksen uitbouwen. Bedoeling is van extra personeel aan te werven. Nu kunnen we zeven voltijdse krachten betalen, maar de jongste weken was het gekkenwerk met die pianotentoonstelling, het erfgoedweekeinde, de concerten en we zijn al bezig met het Blue Note Festival. Voor sponsoring en samenwerking met bedrijven staan we nog erg zwak'', zegt zakelijk directeur Yves Rosseel.

De stedelijke concertzaal De Bijloke komt van ver. Nog maar sinds enkele jaren is een professioneel team aan de slag. Het gaf het project in korte tijd een fris elan.

De Bijloke moest vaak opboksen tegen een negatieve sfeer. Met verhalen over modderige loopgraven waar je doorheen moest waden, om nog te zwijgen over de onmogelijke akoestiek. De installatie van elektroakoestische geluidsversterking zal na de zomer klaar zijn. In 2000 werd het nieuwe, sobere toegangsgebouw afgewerkt.


Het Kraakhuis
Rondom de concertzaal wil Van de Sompel de diverse ruimtes opwaarderen. Het Kraakhuis met plaats voor 250 personen zal ideaal zijn voor kleine muziektheaterproducties en kamermuziekconcerten. Dan zijn er nog de schitterende bibliotheek en het kleine halfrond van het anatomisch instituut.

De leegstaande ruimte tussen het anatomisch instituut en de concertzaal wordt opgevuld met hedendaagse architectuur. Zo krijg je een opeenvolging van het anatomisch instituut, een nieuwbouw, de concertzaal en het nieuwe entreegebouw. Het artiestenblok wordt als een verhoogd dakvolume boven de vrije tussenzone gebouwd. Het is berekend op een bezetting van tweehonderd personen. Eronder komt het publieksfoyer. De capaciteit van de zalen varieert van honderd tot 1.150 zitjes. Samen zijn er 1.800 zitjes, inclusief de kapel.


Kronos kwartet
De gevels van de historische gebouwen worden geaccentueerd. Er wordt zoveel mogelijk met glas gewerkt om een grote helderheid te bekomen.

De bezetting van de Bijloke neemt toe. Dat een concert met het wereldberoemde en gereputeerde Kronos kwartet geen volle zaal lokt, is verwonderlijk.

,,Dat vinden wij ook. Het deed me wel plezier dat op dat concert bezoekers tussen de twintig en zeventig jaar aanwezig waren. Onze reeks East of Eden liep goed en voor de reeks strijkkwartetten verdriedubbelde het publiek. Ook het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en het Vlaams Radio-orkest doen het goed. Een publiek opbouwen kost jaren en wij willen zeker geen plek voor de culturele jetset worden'', vertelt Yves Rosseel.

,,Ook de universiteit en de hogeschool doen nog investeringen op de Bijlokesite. Daarnaast willen we tegen 2007 een stadsmuseum De Bijloke hebben. Dat zal deels in gerenoveerde gebouwen en deels in een nieuw complex onderdak vinden'', zei schepen van Cultuur Sas van Rouveroij.