De Vlaamse regering heeft gisteren het 55-voetprogramma voor de verdieping van het Zeebrugse haven goedgekeurd. Dat project van de Vlaamse regering is goed voor een investering van 11,15 miljoen euro. Dankzij de verdieping van de vaargeul vanaf de Scheurpas tot aan de Nieuwe Zeesluis is de Zeebrugse haven straks ook bij laag water toegankelijk voor grotere bulkschepen en containerschepen.

Minister van Tewerkstelling Renaat Landuyt (SP.a) is tevreden dat deze jarenlange eis van de Brugse regio en het Brugse havenbestuur nu eindelijk gedeblokkeerd is geraakt en dat de Vlaamse regering de volledige kostprijs van het project draagt. Al in 1993 werd het dossier geopend, maar om budgettaire redenen nooit gerealiseerd. ,,De concurrentiepositie van Zeebrugge ten opzichte van Duinkerken en Vlissingen wordt hierdoor aanzienlijk versterkt. Dat moet de tewerkstelling ten goede komen'', aldus Landuyt.


CMA
,,Het havenbestuur moet nu prioritair werk maken van een raamakkoord met de natuur- en milieubeweging. Als enige van de drie grote havens in Vlaanderen is er nog geen dergelijk akkoord waardoor de discussie over de achterhaven en de beschermde vogel- en habitatrichtlijnen blijft aanslepen.'' Hij nodigt eerstdaags de MBZ en Natuurpunt uit voor overleg. ,,We moeten samen zoeken naar een maatschappelijk verantwoord evenwicht voor de Dudzeelse Polders.''

Ondertussen raakte bekend dat de Franse rederij CMA/CGM met het havenbestuur MBZ een langlopend contract heeft ondertekend. CMA, die nu al containers afzet op de OCHZ-terminal, kiest Zeebrugge als Europese draaischijf. Zo zou onder meer alle trafiek voor het Verenigd Koninkrijk via Zeebrugge transiteren. De rederij keek met belangstelling uit naar de goedkeuring van het 55-voetprogramma omdat de verdieping van de vaargeul bijkomende mogelijkheden biedt voor haar schepen.

(MCa)