Wijkagenten houden sedert het begin van het schooljaar de veiligheid aan de schoolpoorten in de gaten. Na ,,een zachte aanpak'' van twee maanden ging de actie intussen de repressieve toer op. Foutparkeerders of andere overtreders gaan onverbiddelijk op de bon. Ook binnen de schoolmuren engageert de lokale politie zich voor veiliger schoolverkeer. De educatieve fietstochten die de leerlingen de veiligste weg van en naar school wijzen, lopen alvast als een trein.

Schooldirecties kunnen een beroep doen op de lokale politie voor een educatieve fietstocht die de schooljeugd wegwijs maakt in veiliger schoolverkeer. Met de regelmaat van de klok lopen aanvragen binnen aan de Botermarkt.

,,Het aanbod bestaat niet van vandaag. Maar het engagement gebeurt nu meer gestructureerd'', verduidelijkt politiecommissaris Rudy Cracco. Dit schooljaar was hij al een zevental keren met de schooljeugd op pad. ,,Onderweg wordt regelmatig halt gehouden op gevaarlijke plaatsen of lokaties waar de verkeerssituatie grondig veranderde. Telkens volgt een woordje uitleg over wat kan en niet mag. Elke fietstocht toont ook de verscheidene soorten fietspaden. Een vaste stopplaats is het alternatief fietspad doorheen de binnenstad.''


Lessen
,,Een educatieve fietstocht duurt twee lesuren. Maar het parcours wordt nagenoeg elke keer hertekend in functie van de ligging van de aanvrager.'' Kelly Demeulenaere (13) uit Gits en Roeselarenaar Maxim Delaey (12) hebben al een educatieve fietstocht met de lokale politie achter de rug. De klasgenoten fietsen dagelijks naar het Sint-Lutgartinstituut. ,,Wat wij hebben bijgeleerd? Het groot belang van het wachten op een voorsorteerstrook aan een rood verkeerslicht, niét naast maar voor een vrachtwagen.


Fietshelm
Op een fietspad moet je achter elkaar rijden. In het stadscentrum mag je met twee naast elkaar fietsen, geen drie of meer'', luidt het in koor. Samen met haar ouders verkende Kelly Demeulenaere vanuit de wagen haar schooltraject voor het schooljaar begon.

,,Om de goede weg te leren kennen en te weten wanneer ik thuis moest vertrekken. Mijn ouders wezen onderweg ook op enkele gevaarlijke plaatsen. Op de eerste schooldag fietste ik langs het kruispunt Mandellaan-Mandeldreef naar school. Ik heb het maar één keer gedaan en de politiecommissaris bevestigde mijn gelijk. Ook de rotonde aan de Koning Leopold III-laan is gevaarlijk. Een fietser kan er vlot tussen de wagens laveren als de chauffeurs bereid zijn te wachten. Maar dat is meestal niet het geval. De politie leerde mij hoe daarop te reageren'', getuigt het tienermeisje uit Gits.

Maxim Delaey houdt niet van een fietshelm. Te warm, klinkt het. ,,Ook tijdens de educatieve fietstocht met de politie droegen weinig klasgenoten een fietshelm. De politiecommissaris heeft er gelukkig geen opmerkingen over gemaakt'', besluit de jonge Roeselarenaar.