De bewoners van de Seefhoek kopen niet graag eten in hun buurt, bij de winkels van de Sint-Gummarusstraat, Diepestraat en Handelsstraat. En op restaurant gaan? Ook dat blijkt niet erg populair volgens een enquête van het Winkelcentramanagement. Toch blijkt uit een hygiëne-audit dat de Seefhoek niet slechter scoort dan de rest van het land.

Het onderzoeksbureau AIB Vinçotte lichtte de hygiëne van de winkels in de Sint-Gummarusstraat, Diepestraat en Handelsstraat door. Volgend jaar komen er nieuwe en strengere normen. En met dat in het achterhoofd, plant het Winkelcentramanagement opleidingen en begeleiding voor de winkels van de Seefhoek. Toch wilde het eerst weten of het zo slecht gesteld is met de voedingswinkels, zeker nadat uit een klantenonderzoek bleek dat de buurt er niet graag voeding koopt.

,,De resultaten waren positief'', zegt Floor Peeters. ,,De hygiëne in de winkels en restaurants wijkt niet af van met de rest van het land.'' Bakkers en meeneemrestaurants scoren over het algemeen vrij goed. Er zijn nog wel wat problemen bij de viswinkels en slagers. Hierbij worden vlees en vis niet goed gekoeld. Of leveren de leveranciers waren die niet 100 procent zijn aan de winkels. ,,Niet dat de mensen ongerust moeten zijn. AIB Vinçotte stelde geen gevaarlijke dingen vast'', zegt Peeters van het Winkelcentramanagement.


Genoeg parkeerplaatsen
Toch blijkt uit een andere enquête bij 105 zelfstandigen en 196 klanten, dat er weinig vertrouwen is. Geen enkele ondervraagde klant blijft in de buurt uit eten. En een derde geeft toe geen voeding te kopen in de drie onderzochte straten.

De drie straten lokken weinig bezoekers van buiten de wijk. Alleen de Handelsstraat, met haar allochtone winkels, scoort hier iets beter. De klanten komen er ook vooral voor de dagdagelijkse boodschappen. Echte winkelen, leuk shoppen... daarvoor gaan ze elders. Het aanbod van de winkels, is dan ook het grote struikelblok voor de klanten. Ze klagen over te weinig supermarkten, traiteurs, delicatessen, juweliers, kleding en banken. Vzw's, telefoonwinkels, nachtwinkels, tweedehands, dat is er volgens de klanten te veel of genoeg.

Opvallend is alvast dat de klanten niet klagen over criminaliteit. Of over een gebrek aan parkeerplaatsen. De handelaars daarentegen zien te weinig parkeerplaatsen als één van de hoofdredenen dat hun winkelbuurt achteruitgaat.

Wat zijn de troeven van de drie straten? Volgens de enquête vooral nabijheid. Al scoort de Handelsstraat ook goed als goedkoop, de Sint-Gummarusstraat iets beter als gezellig. Toch geeft een ruime meerderheid toe graag tot heel graag in hun buurtwinkelstraat te komen.